Avatar billede hcars Novice
02. juni 2014 - 10:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Arvet PC - Kender ikke password

Jeg har arvet (bogstaveligt talt, desværre) en lille lækker 10-tommer Lenovo-PC (eller hedder det notebook)S10e.

Desværre er den spærret med password, så jeg kan ikke komme ind i Windows XP, som den er forsynet med.

Jeg søger råd til, hvordan jeg får gang i den.

Jeg har ikke XP-CD eller lignende materiale, kun selve pc-en.

Det bedste ville selvfølgelig være, hvis jeg kunne få hjælp til at bryde koden, men ellers er jeg villig til at sætte et andet styresystem på, fx en Linux.

PC'en har ikke CD-drev.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. juni 2014 - 11:23 #1
Hej for Ca. 2 år siden Udvidede jeg nettop sådan en med en 2 GB ram klods og en 250 Gb harddisk og med Windows USB Tool opgraderede til Windows 7 32bit den kører stadig
så hvis der ikke er noget på den du vil gemme syntes jeg det ville være løsningen.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2014 - 11:58 #2
Du kan sætte maskinen til at boote fra USB, og med en usbstik med http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ så kan du nulstille Windows adgangskode.
Er den låst i bios, så skal du udtage batteri på motherbord og efter nogle minutter sætte det i igen.
Avatar billede hcars Novice
02. juni 2014 - 14:08 #3
Tak for svaret.

Jeg kan godt komme i setup og det ser ud som om, den knapper ændringerne.

På vej ud siger den Enter HDD password. Det ser ud til, at den taget det også, men når jeg så vil logge på, virker nyt password ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2014 - 14:18 #4
der er nok lavet en kryptering på selve harddisken af ejer. Den kan du ikke slå fra uden at kende til adgangskode.
Du kan godt komme i bios, så det er ikke det - og du kommer aldrig til 'windows startes' - så der ligger et lag mellem de to.
Der er kun formatering og forfra som jeg ser det.
Avatar billede hcars Novice
02. juni 2014 - 18:13 #5
Jo, når jeg går ud, så åbner den Windows på "normal" vis og det er så her, at den ikke vil nappe det nye password.

Der er ikke noget, jeg skal bruge på HDD undtaget styresystemet, så jeg har ikke noget imod at formattere, men så skal jeg bare ud og have et styresystem.

Den har i øvrigt sådan et quickstart-system, hvor man skulle kunne komme ind i Musik og tre-fire andre ting. Kan det bruges til at komme ind på?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2014 - 18:30 #6
den har XP - så der kommer ingen opdatering/fejlrettelser mere. Du skal under alle omstændigheder have et nyt styresystem hvis du skal bruge maskinen på nettet.

Du skal høre poko1 om maskinen - jeg kender den ikke - skriv evt en intern besked til ham.
Avatar billede hcars Novice
17. juni 2014 - 08:08 #7
Lukker. Tak for hjælp. Vil nok prøve med en Linux-installation. Så må vi se, om jeg får lov til det.

Læg et svar, hvis I vil have points.