Avatar billede rockon Nybegynder
26. juni 2014 - 00:03 Der er 3 kommentarer

Farveskift når værdierne ændres.

Hej eksperter.

Jeg sidder her med en bestillings/fakturaseddel til mit arbejde.
Jeg har så en kolonne der hedder "bestilt"(E) som ingen formel har.
Så har jeg en kolonne der hedder "pakket" (G), en kolonne med "Pris" (g) og til sidst en kolonne med "Total" (I).
Pakket og pris bliver selvfølgelig ganget, så total har en pris.
Men for at det skal blive lidt mere overskueligt vil jeg gerne ha', at (I) skal ændre til den farve som passer med pakket i henhold til bestilt.
Dvs. hvis der er bestilt 2, og der er pakket 2 eller flere, så skal Total være grønt.
Er der bestilt 2, men pakket 1 skal den være gul. Og til sidst hvis der er bestilt 2, men pakket 0 skal den være rød.
Jeg har forsøgt mig, men en Betinget formatering, men problemet er bare, at når jeg har lavet den formel, så lyser den rød når der ikke står noget i kolonnen, og meningen er jo at det KUN er når der står 0. For ellers vil den jo bare lyse rødt på alt, selvom varen ikke er bestilt - og derved sjovt nok heller ikke pakket.
Så det skal være sådan det er kun ved de varer der er bestilt, og kun når man skriver en værdi den skal lyse rød, grøn eller gul.

Håber det giver mening.

På forhånd tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. juni 2014 - 08:40 #1
VBA kunne måske være en mulighed
Avatar billede supertekst Ekspert
26. juni 2014 - 09:53 #2
Rem indsættes under aktuelle ark
Const ræk1 = 2
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim aktuelleRække As Integer

    If Target.Row >= ræk1 Then
        aktuelleRække = Target.Row
        If Range("E" & aktuelleRække) <> "" Then
Rem Der er bestilt noget
            If Range("E" & aktuelleRække) = Range("G" & aktuelleRække) Then
                Range("I" & aktuelleRække).Interior.ColorIndex = 4              'grøn
            Else
                If Range("G" & aktuelleRække) = 0 Then
                    Range("I" & aktuelleRække).Interior.ColorIndex = 3          'rød

                Else
                    Range("I" & aktuelleRække).Interior.ColorIndex = 6          'gul
                End If
        Else
            Range("I" & aktuelleRække).Interior.ColorIndex = xlNone
        End If
End Sub
26. juni 2014 - 09:59 #3
Du skal have 2 betingelser i hver af de betingede formateringer - du skal tjekke om der står noget i E-kolonnen:

Grøn:
=OG($E$2<>"";$E$2=$F$2)

Gul:
=OG($E$2<>"";$E$2>$F$2)

Rød:
=OG($E$2<>"";$F$2=0)