Avatar billede schunck Juniormester
11. august 2014 - 10:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tælle antal forskellig forekomster

Jeg savner en funktion i Excel, der kan vise mig, hvor mange forskellige forekomster der er i en given kolonne.

Helt konkret, skal jeg have den til at tælle, hvor mange forskellige datoer (skrevet på datoform) der er i kolonnen. En dato kan godt forekomme flere gange og det er ikke alle datoer der forekommer, selvsagt ;o)

vh S
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. august 2014 - 10:39 #1
Med dine datoer i A1:A100

=SUM(1/TÆL.HVIS(A1:A100;A1:A100&""))

(matrixformel)
Avatar billede schunck Juniormester
11. august 2014 - 11:19 #2
xl-Enthusiast>> Det forstår jeg ikke meget af. Det giver blot 0,25 uanset hvad.
Avatar billede schunck Juniormester
11. august 2014 - 11:26 #3
OK. jeg forstod det så godt lidt alligevel.

Jeg lavede den om til følgende og det virker upåklageligt:
=SUM(HVIS(FREKVENS(A1:A100;A1:A100)>0;1))

Smid et svar, hvis du vil have point.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. august 2014 - 15:04 #4
Jeg vil da ikke have point hvis ikke du kunne bruge formlen.

Men ved mig virker det nu fint. Man skal selvfølgelig huske at indtaste det som det jeg skrev det var - en matrixformel, det vil sige hold Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.
Avatar billede schunck Juniormester
11. august 2014 - 15:09 #5
Det prøvede jeg ikke (ctrl+shift).
Jeg lukker spørgsmålet.