Avatar billede Snoffy Nybegynder
16. september 2014 - 13:48 Der er 3 kommentarer

Arduino - måling af lydniveau

Hej.

Jeg er i gang med at ville programmere en arduino, som kan måle lydniveauet og få et LED lys til at lyse rødt, hvis der bliver "for højt". Jeg har søgt en del på nettet, og jeg fanldt over dette: https://www.inkling.com/read/arduino-cookbook-michael-margolis-2nd/chapter-6/recipe-6-7

Hvis jeg har forstået det korrekt kan man ændre "threshold" - sætter man den til en lav værdi, vil LED pæren lyse ved bare lidt støj. Hvis man har en høj værdi, vil den kun lyse, hvis lydniveauet er så højt, som man har angivet - har jeg forstået dette korrekt?
For hvis dette er tilfældet, kan jeg så ikke bare "genbruge" koden, så jeg har 3 LED pærer, der lyser henholdsvist grønt, gult og rødt alt efter, hvor meget støj, der er? Ved godt den grønne/gule stadig vil lyse, hvis den røde så også gør, men det gør ikke noget, de behøves ikke slukkes igen.

Hvis det er tilfældet, at det ville kunne lade sig gøre, så er det bare sådan noget som den her jeg skal have fat i: http://www.let-elektronik.dk/breakout-board-for-electret-microphone-1.html#!prettyPhoto

Det er til et teknologiprojekt på HTX (går i 2.G), så derfor kunne jeg godt bruge lidt hjælp til, om det kan lade sig gøre. Jeg har selv programmeret i Arduino før.
Avatar billede segmose Nybegynder
16. september 2014 - 14:16 #1
Det lyder meget rigtigt, så er der bare sådanne småting som
er sample ratingen høj nok (ellers får man ikke max amplituden, der står noget på siden om det),
kan det menneskelige øje opfatte så små tidsintervaller med rød (skal den kunstigt lyse længere) eller er det ok.
skal den holde den højeste værdi indtil reset, bruges ofte til støjmålinger.

Elektronikken kan jeg ikke vurdere.
Avatar billede Snoffy Nybegynder
16. september 2014 - 14:51 #2
Ja, det er også det, jeg er mest nervøs for. Jeg går dog ud fra, at de har taget højde for det på siden, eftersom de går ud fra et eksempel om bl.a. at klappe.
Hvis jeg nu risikerer at stå med noget, som ikke rigtig kan opfatte lyden, eller som opfanger al lyden og ikke rigtig kan skelne mellem alm. snak og råb, tror du så det vil være svært at redigere, så det passer nogenlunde? Det behøves ikke være præcist eller noget, bare sådan 3 stadier med lav, mellem og høj lyd.
Avatar billede Snoffy Nybegynder
16. september 2014 - 14:54 #3
Altså den skal hele tiden reagere alt efter lydniveauet, så den skal ikke blive reset, men bare køre. LED pæren skal lyse, så længe man er på det lydniveau, der aktiverer den. Men jeg tror ikke, det bliver så svært... eller i hvert fald har jeg arbejdet med LED-pærer før og den tid de lyser, så det håber jeg ikke.