Avatar billede Anders87 Praktikant
21. oktober 2014 - 14:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opslagsudfordring

Hej eksperter

Jeg har et meget stort dataark, hvor jeg skal kunne lave et særligt opslag.

Jeg har simplificeret min udfordring nedenfor:

Jeg har x antal kolonner (K1, K2 og K3)

K1    K2    K3
1      B      OPQ
1      A      QWP
3      C      OUR
2      A      PPW
1      A      UET
3      B      UIO

Jeg vil gerne lave et opslag, hvor jeg får vist teksten i K3 hvis K1=1 og K2=A

Jeg vil altså gerne lave et opslag, som giver resultaterne:

QWP
UET

Funktionen skal altså kunne finde alle resultaterne i K3, hvor K1=1 og K2=A

HJÆLP!!!
Avatar billede kim1a Ekspert
21. oktober 2014 - 16:03 #1
Et filter ville kunne lave listen.

Alternativt kan du lave to udfyldningsceller og så lave en formel som denne:
if(K1=celle1;if(K2=celle2;K3;"");"")

Så får du dog nogle mellemrum imellem dine resultater.

Ellers er vi ude i en VBA, hvor den skjuler hver linje hvor de to kriterier ikke er ok.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2014 - 16:49 #2
Hvis du har dine data i A2:C7 så prøv denne matrixformel i D2:

=HVIS.FEJL(INDEKS($C$2:$C$7;MINDSTE(HVIS(($A$2:$A$7=1)*($B$2:$B$7="A");RÆKKE($A$2:$C$7)-CELLE("row";$A$2:$C$7)+1);RÆKKER($1:1)));"")

Kopier nedad i nødvendigt omfang.
Avatar billede Anders87 Praktikant
24. oktober 2014 - 09:02 #3
Hej xl-Enthusiast

Når jeg gør nøjagtigt, som du har foreslået, får jeg resultatet "OPQ" i D2.

Og når jeg kopierer formlen nedad bliver D3:D7 bare blanke?

Skulle gerne have resultatet

QWP
UET
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. oktober 2014 - 11:28 #4
Har du husket at indtaste som det jeg skrev det er - en matrixformel?
(Hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter)

http://gupl.dk/715418/
Avatar billede Anders87 Praktikant
24. oktober 2014 - 13:38 #5
Perfekt!

1000 tak for hjælpen!

Hvordan giver jeg dig point xl-Enthusiast?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. oktober 2014 - 13:47 #6
Det gør du ved at acceptere et svar som jeg sender.

Du har imidlertid allerede accepteret dit eget svar (jf.3) og dermed givet dig selv point. Men lad det bare blive ved det - jeg er ligeglad med det der pointgivning, men for en anden gangs skyld må du nok hellere læse FAQ'en (link i andenøverste linje på sitet her).