Avatar billede MMSM Nybegynder
28. oktober 2014 - 13:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Billedforbindelse mellem PC og iPad over forskellige netværk?

Hejsa.

Jeg står med en udfordring. Jeg er folkeskolelærer og vi har en elev med synshandicap i klassen; eleven kan simpelthen ikke se særlig langt.

I undervisningen benytter vi Smartboard/Activeboard, men det er ikke muligt for eleven at se hvad der foregår, selvom denne skulle sidde på forreste række.

For at hjælpe eleven har man besluttet at denne skal have en iPad så billedet kan komme tættere på.
Problemet er bare at jeg ikke umiddelbart kan få billedet fra PC'en som kører Smartboardet sendt til hans iPad, da de benytter hvert deres netværk.

Jeg har set på join.me, som tilbyder en service der gør det muligt, men den koster omkring 75 kroner om måneden og gælder kun for en enkelt computer.

Findes der en tilsvarende(billigere) løsning som ville kunne løse vores problem?

På forhånd tak for hjælpen.

/Martin
Avatar billede puren Ekspert
28. oktober 2014 - 14:52 #1
en hurtig måde er at tage en kable splitter og dele signal kablet fra computeren i 2 og køre den ene ud projekteren og den anden til en skærm eleven har på bordet...

man kan også tage smide et ekstra grafikkort i computeren og dermed også spare kable spilitteren
Avatar billede MMSM Nybegynder
28. oktober 2014 - 15:11 #2
Hej Puren.

Ja, det er selvfølgelig en mulighed, men den tiltaler mig ikke så meget i forhold til kabler i klasselokalet og flytten rundt på skærmen ifbm gruppearbejde etc. Der er iPad'en altså en hel del mere fleksibel.

/Martin
Avatar billede MMSM Nybegynder
28. oktober 2014 - 15:39 #3
Hej alle.

Ja, nu har jeg så selv fundet en løsning.

Teamviewer er en form for fjernskrivebords-program der kører på tværs af platforme og forbinder via internettet. Der installeres et program på pc'en og hentes en app på Ipad'en og så er man faktisk oppe at køre indenfor 5 minutter.
Der er muligheder for at give forskellige rettigheder. Programmet er gratis, hvis det ikke bruges til profit.

link:
http://www.teamviewer.com/da/
Avatar billede puren Ekspert
28. oktober 2014 - 15:53 #4
jeg må her gøre opmærksom på at teamviewer KUN er gratis hvis man bruger programmet til privat brug.... alt andet betragnes som kommercielt brug og der skal derfor betales licens for brug af programmet

ved dog at teamviewer har nogle rabat ordninger i forbindelse med brug i skole
Avatar billede DitteJensen Nybegynder
29. oktober 2014 - 12:16 #5
Hej,

Jeg er helt klar over, at det ikke kan konkurrere med de 75,- om måneden, men jeg vil gerne gøre opmærksom på, at der findes løsninger, der både opfylder de tekniske krav og ikke mindst tilgodeser de pædagogiske og sociale aspekter - trods en synsnedsættelse.

Afstandskameraet PILOT HD er en forstørrelsesløsning der gør det mulig for eleven selv at fokusere på tavlen, lærerens kropsprog, klassekammeraterne bagerst i klassen, uret på væggen - kort sagt alt hvad der foregår i klassen.

Link: http://denguleplet.dk/produkter/pilot-hd
Avatar billede MMSM Nybegynder
30. oktober 2014 - 09:19 #6
Hej Puren.

Tak skal du have. Det var jeg ikke opmærksom på.
Så mangler jeg desværre stadig en løsning til min oprindelige problemstilling.

Hej Ditte.

Jeg kan se at der bliver problemer med kabler langs gulvet og flytten rundt i forbindelse med gruppearbejde, pga. strøm til skærm og kamera. Men tanken om at eleven kan se sin lærer og andre elever tiltaler mig.
Du står selv som salgskoordinator hos det firma du linker til. Kan du fortælle mig noget om prisen på produktet?

/Martin
Avatar billede DitteJensen Nybegynder
30. oktober 2014 - 09:52 #7
Hej Martin,

Det er rigtigt - kablerne kommer vi ikke uden om. Dog er PILOT'en i sig selv nem at flytte. Den vejer blot tre kg. og bliver leveret på en fod. Så den kræver blot en skærm.
Prisen for PILOT er 12.500,- ex moms og skærm.

VH Ditte
Avatar billede MMSM Nybegynder
30. oktober 2014 - 10:08 #8
Puha ja. Den slags penge har vi slet ikke til rådighed.

Jeg ender jo så nok desværre med at måtte gå med den oprindelige abonnements-løsning hos join.me.

Tak for forslagene.

/Martin
Avatar billede DitteJensen Nybegynder
30. oktober 2014 - 10:12 #9
Det er helt forståeligt.
Velbekomme :)

VH Ditte