Avatar billede Towle Nybegynder
10. november 2014 - 15:45 Der er 5 kommentarer

Søg og erstat alt mellem ...

Jeg har en kommasepareret fil, som jeg har brugt mange timer på at redigere og rette fejl i. For at kunne importere den i phpMyAdmin med en SQL-query, er jeg nødt til at slette to felter, som ikke hører til den pågældende tabel.

Filstrukturen ser således ud:

"products_id","products_model","products_image","products_description"
"1","107239","covers/Arthaus/807280732993lang-en-uk.jpg","Jerusalem: Verdi: Plasson".

Jeg skal fjerne felt 2 og 3 - altså erstatte ","products_model","products_image"," med ",".

Så vidt jeg kan se, er der ingen ting der skal escapes, men ","*","*"," virker i hvert fald ikke.
Avatar billede Towle Nybegynder
10. november 2014 - 15:50 #1
Hmmm, i felt nr. 2 er der jo to slashes i søgeteksten. Måske skal de escapes? ","*","*\/*\/*"," virker dog ikke.
Avatar billede Towle Nybegynder
10. november 2014 - 16:14 #2
Sædvanligvist googler jeg før jeg poster her. Det havde jeg da også gjort, men åbenbart ikke ramt de rigtige søgeord. En fornyet søgning gav mig følgende konstruktion af søgestrengen: ","(.+?)","(.+?)","

Det virker efter hensigten. Desværre aner jeg ikke hvorfor ;-)
Avatar billede Towle Nybegynder
10. november 2014 - 16:19 #3
Hvordan lukker jeg denne tråd?

P.S. Jeg starter en ny, da problematikke har fjernet sig fra indeværende emne.
Avatar billede chrlottrup Nybegynder
10. november 2014 - 18:25 #4
Hvis ikke filen er for stor kan den åbnes i f.eks. notepad og så kan du skrive præcis den frase du vil have fjernet og søg/erstat med ",". Det burde virke. bruger det på lignende måde i statistikprogrammet stata hvis jeg skal lave mange kommandoer om til en anden variabel f.eks, det er meget nemt. Alternativt kan Excel åbne csv-filer og du kan sortere så alt mellem to kommaer kommer i separate kolonner. derefter slette de to kolonner og eksportere til csv igen. held og lykke.
Avatar billede Towle Nybegynder
10. november 2014 - 18:37 #5
Jeg bruger ikke Notepad, da jeg kører på Mac, så min standard teksteditor er TextWrangler (som vist også findes til PC).

> så kan du skrive præcis den frase du vil have fjernet og
> søg/erstat med ","

Jo, men frasen er jo forskellig fra linje til linje, så det er - så vidt jeg kan se - ikke en mulighed.

> Alternativt kan Excel åbne csv-filer og du kan sortere så alt
> mellem to kommaer kommer i separate kolonner. derefter slette de
> to kolonner og eksportere til csv igen.

Jeg glemte at oplyse, at en del af linjerne (posterne i databasen), i feltet "products_description" indeholder flere end det antal tegn Excel tillader i et felt, så det er (desværre) heller ikke en mulighed.