Avatar billede Slettet bruger
11. november 2014 - 20:32 Der er 2 kommentarer

Fona giver skylden til Apple - Oplader defekt

Jeg købte en sprit ny Macbook Pro 13" Retina hos Fona den 27/12/2012 til i alt kr. 18.999.
At jeg valgte at købe den i Fona har jeg sidenhen fortrudt i høj grad!

Når der opstår et problem, hvilket jeg også har oplevet førhen med samme Macbook, så gør Fona virkelig ALT hvad de kan for at slippe fra det.

Opladeren der tilhører Macbook'en sidder 95 % af tiden derhjemme og jeg passer rigtig godt på mit udstyr.

Jeg opdagede så i morges, at plastik overfladen var gået lidt op så de indvendige ledninger kunne ses.
Jeg har aldrig førhen haft noget problem med nogle opladere, men har læst mig frem til, at der er mange som har oplevet dette problem med deres Macbook opladere.

Dette burde naturligvis ikke ske efter påpasseligt brug, så jeg valgte derfor i dag at tage ned i Fona for at lave en reklamation og få den ombyttet.

Ekspedienten i Fona siger så, at det er slidtage fordi jeg ikke har behandlet den ordentligt, og at reklamationen derfor ikke dækker.
Jeg bliver desuden også fortalt, at det er Apple der står for reklamationer, og ikke Fona, hvilket også er årsagen til at de ikke vil ombytte opladeren.

Ekspedienten virkede fuldstændig ligeglad med mine argumenter og blev ved med at snakke til mig som om jeg var en idiot der ikke passede på mine ting. Jeg valgte derfor at gå fra butikken, meget skuffet over Fona's håndtering af sagen og mangel på ordentlig kundeservice.

Har nogle af jer været ude for lignende, og hvad ville I gøre ved situationen?

---

Links til forumindlæg som nævner samme problem:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113889
http://magazine.trendsales.dk/debates/debate?id=80890

Et billede af min oplader (dog taget efter at flere ekspedienter skulle stå og køre frem og tilbage med ledningen, så det kun blev værre):
http://i62.tinypic.com/sfe8gw.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
11. november 2014 - 20:50 #1
Hvis du ikke har speciel forsikring, så har Fona bevisbyrden den første halve år - derefter er det dig, der skal påvise, at det er en fejl der ikke skyldes dit brug, men defekt fra start/produktionsfejl.
Det kan være ret svært og koste en del mere end en ny strømforsyning.
Det er vel http://www.medieplaneten.dk/oplader-til-macbook-pro-13-retina-2012-2014 til 350kr.
Beløbet er for lavt til at du kan klage via forbrugerombudsmanden.
Avatar billede kurtba Ekspert
11. november 2014 - 22:03 #2
Du kan starte med at henvise til reglerne for reklamation og garanti, som du bl.a. kan se beskrevet her:
http://taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret
Her fremgår det helt klart, at den 2-årige reklamationsret er forhandlerens ansvar, og den kan han ikke fraskrive sig.
Uanset garantiperiodens længde, bør man altid indenfor reklamationsperioden henholde sig til, at man reklamerer, og det er forhandlerens ansvar. Det kan han ikke løbe fra, uanset hvad han siger.
Hvis jeg var dig, ville jeg printe den dokumentation ud, som du angiveligt har fundet på nettet om, at andre har fuldstændig samme kendte problem. Dernæst ville jeg bede dem forklare dig, hvorledes du er i stand til at lave den anførte skade, hvis ikke det på opladeren i øvrigt fremgår, at den har været udsat for nogen form for fysisk påvirkning udefra.
Du skal selvfølgelig vurdere, hvor mange kræfter du vil bruge på sagen, men jeg ville af princip gøre endnu et forsøg, hvor jeg dels gjorde dem opmærksom på reglerne for reklamation og dels for at  det er et kendt problem, som de altså mener, at du har skylden for.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester