Avatar billede frederikschack Nybegynder
12. november 2014 - 07:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeautomatiseringssystem

Hej,

Kan man lave et hjemmeautomatiseringssystem der tjener sig selv hjem i løbet af et år?

Årsagen er at jeg ikke betragter de nuværende løsninger som langsigtede, da Z-wave ikke er et åbent format og ZigBee er for fragmenteret og man nærmest skal være heldig for at tingene spiller sammen. Så vil gerne lave et midlertidigt system, som jeg kan smide ud og erstatte med et nyt om et års tid. Jeg håber på at enten Trhead begynder at etablere sig, at ZigBee får styr på deres fragmentering eller noget helt uventet :-)

Præmisserne:

Nuværende elforbrug er ca. 4800 kWh/år, hvilket er ca. 10.000 kr. om året.

Varmeforbruget er meget svært at estimere, da vi er flyttet ind i februar og har skiftet til klasse A energiruder. Mit estimat er at varmeforbruget er på ca 12 MWh/år, hvilket er knap 10.000 kr. om året.

Hvis vi laver et forsigtigt slag på tasken og siger at jeg kan spare 20%, så er det et budget på ca. 4.000 kr. til hjemmeautomatisering.

Jeg har lidt programmeringserfaring, primært med VBA, PHP, Java, er netop begyndt at kigge lidt på Python og nye programmeringssprog er ikke noget der skræmmer mig.

Jeg har dog ikke meget tid, så grund-modulerne til at lave en løsning skal helst være på plads.

Der er gigabit netværksstik i alle opholdsrum i huset.

Løsningen skal kunne dække et hus trådløst, som er 200 m2 i to etager.

Løsningen skal være pålidelig, så X10 er f.eks. ikke en løsning.

Løsningen:

Det jeg forestiller mig er:

En simpel løsning der kan tænde og slukke for varmepumpen på grundlag af kombinationer af flere parametre, nemlig hvor varmt det er 3 steder i huset, hvor varmt det er udenfor og tiden på dagen. Det skal være muligt at prioritere parametrene. Det kræver en tænd/sluk enhed, 3 trådløse indendørstermometre, et udendørstermometer/web-service.

En løsning til electriciteten der kan slukke elektronikken omkring klokken 8:30 hver dag og der udover tændes/slukkes med en trådløs kontakt. Det vil kræve 3-4 tænd/sluk enheder (2000-4000) watt, som kan tænde/slukke for nogle stikdåser, samt en trådløs kontakt.
Løsningen skal kunne kontrolleres via Internettet.

Så det ville altså indbefatte:
Kontrol enhed
Trådløs kontakt
3 trådløse indendørstermometre
Udendørstermometer eller system der kan tilgå en webtjeneste
4-5 tænd/sluk enheder

Det kunne være noget a la Ninja Blocks eller Smart Things som man har i USA.

Løsningen skal senere kunne ekspanderes med nogle dør-sensorer, som kan trigge beskeder/notifikation over internettet, med henblik på indbrud.

Håber at der er nogle gode bud :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. november 2014 - 11:32 #1
Inden du slukker automatisk ned for alt, så husk en kalender, så weekends er undtaget. Ligeledes skal ferie og helligdage kunne sættes ind. Der skal også være en 'arbejder hjemme/barn syg' knap, der holder det hele i gang på en enkel måde. Med hilsen fra min mor, der har passet sygt barn i et hus uden varme.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
12. november 2014 - 11:46 #2
Hej Claes,

Ok, tak for input :)

Det er helt korrekt at der bør være en kalender function. I øvrigt er det naturligvis et stort plus hvis man kan styre det fra Internettet :)

Med hensyn til knap, så var det formålet med den trådløse tænd og sluk knap, sådan en slags, jeg-er-hjemme knap :)

Men tak for input.

Jeg ville umiddelbart tro at man kunne finde komponenter der kunne løse ovenstående. F.eks. noget a la MiCasaVerde, men jeg har indtrykket af at det system er blevet abandoned af udviklerne og at den seneste opdatering har efterladt mange brugere gråhårede.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
12. november 2014 - 19:46 #3
Aha, man skal til Norge for at finde de gode sager!

En net tilsluttet kontrolenhed
4 tænd/sluk enheder
1 termometer
1 fjernbetjening
1090 Norske Kroner

Ekstra kraftige tænd/sluk enheder 99 kr./stk
Temperatur og luftfugtighedsmåler 169 kr./stk.

Så kan der endda blive råd til en tablet til at styre det hele!

http://www.netonnet.no/art/tilkobling/hjemmeautomatisering/tellstick/proove-tsp110/193466.9199/