Avatar billede leahcim Juniormester
17. november 2014 - 09:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Overføre tekst fra en celle og derefter tælle ned på et budget

Hej eksperter.

Jeg vil lave et regnark der har nogle referenceceller som skal kopieres til andre celler og derefter tælle ned fra et budgetteret forbrug?

Det er et skema regneark.

Uha, det giver vist ingen mening, her kommer et eksempel:

A45 indeholder fag, F45 init på underviser, G45 budgetteret forbrug.

Det jeg kunne tænke mig var at, når jeg angiver fag i B5, udfyldes B6 med underviser og tæller 4 lektioner. når det er gjort, skal de 4 lektioner fratrækkes bugettet i G45. resultatet skal indsættes i I45.

Giver det mening?

Hilsen
Leahcim
Avatar billede kim1a Ekspert
17. november 2014 - 10:20 #1
Det giver fin mening (tror jeg) :-)

Du kan enten lave et navngivet område som er A45 og ned (alt efter hvormange fag du har) og så lade B5 (og ned) være datavalidering med liste = det du nu har navngivet området til.
Eller du kan skrive det manuelt (med fare for slåfejl).

Jeg undrer mig en smule over din struktur på det sidste, for jeg antager at der vil være flere linjer med forskellige fag - men det er måske ikke tilfældet?

Under alle omstændigheder vil jeg i B6 skrive =lopslag($B5;$A$45:$G$45;6;falsk) det betyder at du slår værdien i B5 op i tabellen A45 til G45 og hvis den finder værdien skal den returnere det som står i 6. kolonne efter A45 (første kolonne er A(45)).
På samme måde ville jeg lave opslag for at få det budgetterede forbrug (nu i kolonne 7). Derefter ville jeg i I45 lave en sumhvis formel som samlet de gange du har haft gang i det fag.

Jeg håber det er forståeligt. Ellers kan det være en ide at uploade et eksempelsark til gupl.dk
Avatar billede leahcim Juniormester
17. november 2014 - 12:14 #2
Hej kim1a.

Tak fordi du kigge på det. Jeg har uploadet filen. Den hedder Skema Processkolen :)

Leahcim
Avatar billede kim1a Ekspert
17. november 2014 - 14:26 #3
Du har sat adgangskode på - så vi kan ikke hente den ned uden at kende det. Du kan evt. sende til mail hvis du er ked af at have den til beskuelse. Ellers kan du uploade på ny uden adgangskode.
Avatar billede leahcim Juniormester
17. november 2014 - 14:48 #4
Ups, det vidste jeg ikke jeg havde. det var i hvert fald ikke meningen :)

Her er den igen :)
Avatar billede kim1a Ekspert
17. november 2014 - 21:06 #5
Jeg har lavet en løsning. Jeg blev dog en smule i tvivl om du faktisk ønsker en løsning hvor du kan sætte en dato og se hvor mange timer der er afholdt.

Indtil nu har jeg indsat en datoløsning hvis du overvejer at gøre yderligere. Men du kan bare skjule den hvis skemaet skal printes.

Nede i din tabel har jeg indsat en løsning der tæller antal gange hver fag er skrevet, og ganger den med 4.

http://gupl.dk/716401/

Sig til hvis der er noget som skal forklares.
Avatar billede leahcim Juniormester
18. november 2014 - 12:56 #6
Tak for et super froeslag. Det er godt nok et godt regneark du har lavet :)

LOPSLAG er slet ikke noget jeg har prøvet før.

Det er sådan at eftermiddagstimerne tæller kun 3 timer. Jeg har i I51 forsøgt at tilpasse formlen, men den virker ikke. Kan du se, hvad der er galt?

http://gupl.dk/716417/
Avatar billede kim1a Ekspert
18. november 2014 - 16:29 #7
Da jeg ikke vidste at der var forskellig timetal havde jeg lavet den nemme løsning.

Du bliver nødt til for hver count(tæl) formular at skrive * 3 eller 4, fremfor at gøre det til sidst.
Avatar billede leahcim Juniormester
18. november 2014 - 16:47 #8
Ok, jeg troede at den gik med en parantes :)

Jeg retter det i morgen. Tusinde tak for hjælpen :)

Hvis du smider et svar, er point på vej :)
Avatar billede kim1a Ekspert
18. november 2014 - 18:08 #9
Godt du kunne bruge det.