Avatar billede themask888 Juniormester
02. december 2014 - 15:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Internetbutik

Hej

Min kone planlægger at starte en internetbutik med salg af forskellige accesories til kvinder.

Jeg har søgt lidt på nettet, og der er selvfølgelig forskellige udbyder med skræddersyede løsninger på webshops som man man bruge.

Men der er også de muligheder som Webhoteller tilbyder som fx. one.com.

Spørgsmålet er hvor meget arbejder der ligger efter at have webhotel og domæne på plads. Fx betalingssystem, fragtsystem osv. Er det noget man kan ordne med webhoteludbyderen, eller er det noget man kan klare efterfølgende?

Nogen der har råd til hvilke trin man skal følge efter man har fået webhotel/domæne på plads for at oprette webshop?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2014 - 16:31 #1
Hej

Meget af det kommer lidt an på hvad det er du/I vil og hvor meget man vil ligge i det.

Det du betaler for hos udbyderne er selvf. funktionaliteten, at de har sat det hele op og du ikke skal bekymre dig så meget om hele den del, men typisk kan man så vælge nogen skabeloner og så ligge produkter ind og fylde informationer på og så er man faktisk i gang.
Så alt det kan man få for en fast månedlig ydelse, alt efter shoppen, funktionaliteten og om man vil have dankort betaling osv. osv.

Man kan også vælge at selv (eller få nogen til det) at sætte systemerne op, her kan man typisk bruge joomla eller andet CMS med en shopløsning oveni. Det koster typisk lidt mere at få alt det på plads (hvis man får nogen til det), men så kan man typisk ligge på et webhotel til 20 kroner om måneden og derved sparer man udgifter der.
Typisk vil man ved en sådan løsning kunne få det helt som man vil have det, altså få et specielt design som ikke alle andre der har en "standard" shop også kan få osv.

Men som jeg skriver kommer det an på ambitionerne og hvor meget man vil give for at komme i gang eller hvor meget man selv vil sætte sig ind i og gøre det, eller om man hellere vil betale løbende for at dele det lidt ud. Jeg kender flere der har valgt både den ene og den anden løsning, der er fordele og ulemper ved begge.

Jeg kan sagtens lede jer lidt videre på vejen, hvis I vil dele mere om hvad det er I vil sælge og hvordan i regner med at gøre det. I kan skrive her eller er også velkommen til at skrive på osj@device.dk

Vh
Ole Jørgensen
Avatar billede themask888 Juniormester
03. december 2014 - 10:07 #2
Hej Ole

Tusind tak for dit svar.

Min kone har lige været på barsel i et godt stykke tid, og har ikke den store erfaring med arbejdsmarkedet fra tidligere. Så vi har fået denne ide som en "slow" start hvor hun kan forsøge sig stille og roligt med salg af ting hun selv kan lide.

Så det der primært kommer til at sælges er ting rettet mod kvinder: accesories i form af smykker (ikke sølv/guld), ure, halstørklæder, tørklæder osv.

Som sagt regner vi med en stille start; derfor prøver jeg at finde den "billigste" startløsning. Er det noget som viser sig at være bæredygtigt har vi ikke noget imod at lægge flere penge i det, men til at starte med er det mere en form for bi-beskæftigelse/tidsfordriv end et fuldtidsarbejde til at vi vil lægge et stort månedligt beløb på det.

Så derfor syntes at løsningen med webhotel måske er den bedste idet jeg evt ville kunne bidrage med noget af det efterfølgende arbejde med at sætte websiden op. Men har dog ikke 100% erfaring med det og det er derfor jeg spørger her: hvilke trin er der efter man har domæne/website på plads til at man har en webshop?

Mvh
Mazen
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2014 - 13:01 #3
Hej Mazen

Man kan rimelig nemt komme igang med en shop i Joomla hvis man har en smule forstand eller ihvertfald lyst til at sætte sig ind i det, så kan man kører deres standard templates, købe en template eller senere hen-ad-vejen få lavet en template.

Jeg forstiller mig følgende steps, som selvf. er meget overordnede:

1.) Webhotel, fx Meebox.dk ret fint hosting sted med billige webhoteller og fin service
2.) Joomla installation, man henter det bare på deres site og ligger det op på webhotellet, så følger man guiden for opsætning, det kan gøres rimelig hurtigt og der er mange guides ved søgning på google hvis det er
3.) Shop/CRM installation, man skal så benytte et shop system til Joomla, her er der flere at vælge imellem, men fx. JigoShop er ret fornuftigt, men wooCommerce og andre kan også anvendes
4.) Opsætning af shop løsningen med betalingsløsninger og visning af priser osv. her vil man helt sikkert bruge noget tid og finde ud af om man vil modtage kort betaling for så skal man have en sådan aftale med Nets osv.
5.) Opsætning af sider, oprettelse af produkter osv., her skal der være en amsse med hvilket indhold man vil have, både sider der forklarer noget og selve shop produkterne osv.
6.) Launch, sæt siden live og se hvordan det går :) så kommer der nok herefter en masse ting man vil ændre og forbedre, nye produkter osv. osv.

Det var umiddelbart den korte oversigt over en process, men der er selvf. mange forskellige ting i det, som hvad skal der stå på de forskellige sider, hvilke farver skal der være i designet, hvordan sætter man det hele op så det ser pænt ud, hvilke produkter og informationer om dem skal der være.
Avatar billede themask888 Juniormester
04. december 2014 - 09:50 #4
Hej igen

Vi bor i Sverige så ved ikke om det er Nets vi skal have ind over eller om det er et andet selskab der håndterer kortbetalnonger herovre :-)

Men har været inde og se på de forskellige ting du nævnte og læst lidt på nettet om opstart af webshops. Synes det lyder til at trinnet med Joomla bare er et ekstra trin i forhold til hvad de andre på nettet anbefaler. De fleste henviser til de komercielle læsninger som fx woocommerce og prestashop.

Hvad er det præcist Joomla gør ekstra og hvorfor er det så vigtigt at inkludere det med ved oprettelse af en webshop?

Valget mht webshop er jo selvfølgelig den komercielle hvor man selv står for opstart, drift og vedligeholdelse, eller at leje sig ind og få dette leveret med. Selvom vi til at starte med er interesserede i at holde udgifterne nede og derfor kunne være interesserede i den første løsning og derfor selv stable det hele på benene, tror jeg den anden løsning er den mest passende da jeg ikke har den nødvendige tid pga fuldtidsarbejde til drift og vedligeholdelse af det tekniske, og min kone ikke har den nædvendige kunnen til at kunne klare dette.

Så jeg tror det bedste vile nok være at finde en "billig" opstarts aftale og starte en lille webshop op som vi så kan ekspandere med tiden...

Mvh
Mazen
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2014 - 10:25 #5
Joomla er "bare" en CMS løsning med en masse ekstra moduler til forskellige formål, fx shop løsninger, Woocommerce er så vidt jeg ved et modul til joomla, mens Presta shop vist er et system for sig selv.
Så det Joomla gør er bare at man har en CMS løsning så man kan sætte et site op og så kan man via et modul tilkoble shop mulighederne.

Jeg kan godt hjælpe jer med noget opsætning eller der er flere webhoteller der også kan stå for basic opsætning af joomla, så er det bare ens egen konfiguration og tilpasning der skal til.
Avatar billede themask888 Juniormester
15. december 2014 - 15:04 #6
Tusind tak for din hjælp.

Jeg overvejer stadig begge dele - i færste omgang at "lege" lidt med opsætningen selv.

Men hvordan er situationen hvis jeg nu går igang med Joomla for eksempel og opdager at det ikke er det jeg vil fortsætte med. Kan jeg slette det fra hjemmesiden og bruge/teste for eksempel Prestashop i stedet?
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2014 - 15:42 #7
Ja du skulle nemt kunne skifte, men det med at få data over mellem systemerne vil nok ikke være muligt, så du starter lidt forfra hver gang.
Det man gør hvis man ikke vil have programmet mere, så sletter man filerne fra serveren og sletter den tilhørende database.
Avatar billede themask888 Juniormester
06. maj 2015 - 21:29 #8
Hej igen Space

Ved ikke hvor meget du kender til Opencart, men har valgt at køre videre med dette system, da Loopia (webhotel-udbyder) havde dette som et one-click-install tilbud, hvilket var det simpleste at køre med.

Jeg har dog lidt problemer med at integrere flere sprog på hjemmesiden - hovedsproget er svensk da hjemmesiden er rettet mod det svenske marked, og har fået engelsk integreret. Har for nylig fået tilføjet Tyrkisk til - hentet sprogfil og installeret. Indtil videre ser det ud til at det funker godt - dog har jeg fundet en fejl/mangel:

I bunden af siden har jeg lidt info links. 4 kolonner hvoraf den ene er generel information: Om os, leveransinformation, sekretesspolitik, regler og vilkår. Titlen på denne kolonne bliver oversat, men indholdet i kolonnen bliver ikke oversat til Tyrkisk (det samme mangler iøvrigt på de enkelte sider hvis man klikker på dem).

Jeg har fundet frem til hvilken fil i den tyrkiske sprogpakke det er der skal tifløjes sætninger/linjer i for at få de enkelte linjer/sider oversat til tyrkisk - men har du forslag til hvor i filen de skal stå, og hvordan linjerne skal være struktureret?

Mvh
Themask888
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2015 - 08:17 #9
Hej Mazen

Jeg kender ikke umiddelbart Opencart, men ud fra deres side ligner det mange andre php løsninger, ved lidt søgning ser det ud til at man kan redigerer sprog filer vha. et modul/plugin, dette er meget fint anbefalet

http://www.opencart.com/index.php?route=extension/extension/info&extension_id=10791

Måske det kan hjælpe dig på vej.

Vh
Ole