Logo CIO Tech Eksperten IT-JOB IT-Kurser Events Podcast Søg

Log ind eller opret profil

Log ind Opret bruger
Glemt kodeord

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester

Cookie ikon
  • Forside
  • Digitalisering
  • Forretningssoftware
  • Tele & Mobil
  • PC´er & Hardware
  • Log ind
  • Kontakt
  • Køb abonnement
  • Nyhedsbreve

Galleri: Disse smarte it-systemer er på vej til din (måske) kommende bil

Bil-producenterne satser målrettet på supersmart it, trådløse forbindelser og avancerede systemer. Se her, hvad du måske kan finde i din næste bil.

Af Dan Jensen | Udgivet 17. september 2012 kl. 16.05

1 / 7

Galleri billede

Verdens bil-producenter har for alvor fået øjnene op for it og arbejder på højtryk med at udvikle nye løsninger til de kommende bil-modeller.

Inden længe vil vi således kunne se en hel stribe af avancerede it-løsninger i vores biler - især de dyre af slagsen.

(Det amerikanske trafikministerium og en række bil-producenter har netop søsat en omfattende test af en række såkaldte V2V- (vehicle-to-vehicle) og V2I (vehicle-to-infrastructure)- løsninger, som skal munde ud i en konkret løsning allerede til næste år.

Målet er færre trafik-uheld, forbedret benzin-økonomi, begrænsning af CO2-udslip og kortere køre-tid for ikke mindst pendlerne.

2 / 7

Galleri billede

Digitale spejle

I Tyskland har ingeniørerne hos Audi i et godt stykke tid arbejdet med en teknologi til digitale bakspejle, som allerede er blevet anvendt i racerbilen R18, som Audi blandt andet har kørt Le Mans med og som ikke har nogen bagrude.

Audi har nu indbygget det digitale bakspejl i sin ny-udviklede elbil, R8 e-tron, der heller ikke har nogen bagrude.

Det råder det digitale bakspejl bod på, i det den fra det bagudvendte kamera sikrer et meget bredere view end et normalt bakspejl.

Skærmen er placeret i forruden på samme sted som alle andre bakspejle og er baseret på den såkaldte 'Active Matrix Organic Light Emitting Diode' eller Amoled.

Ifølge Audi sikrer det digitale bakspejl et konsistent og højtopløseligt billede med meget stor kontrast, som endda sørger for, at man ikke bliver blændet af bagved-kørende bilers forlys.

3 / 7

Galleri billede

MyFord Mobile

Amerikanske Ford er hoppet med på app-bølgen og har udviklet en app til Apples iOS, der kan vise vej til mulige ladestationer, hvor man kan oplade selskabets hybrid-bil Focus Electric samt de kommende C-Max Energi og Fusion Energi.

App'en, der heddder MyFord Mobile, indeholder indtil videre mere end 9.400 ladestationer.

Med app'en kan man desuden få overblik i realtid over bilens strøm-tilstand, ligesom man i app'en kan justere bilens kabine-temperatur, planlægge ture og meget andet.

4 / 7

Galleri billede

DSRC

En af de nye teknologier, som er ved at vinde indpas i bil-industrien, er DSRC (Dedicated Short Range Communications).

DSRC er en trådløs, to-vejs kommunikations-teknologi til korte distancer, som er særligt udviklet til bil-industrien.

Ideen er, at biler, der er udstyret med DSRC, trådløs og løbende kan kommunikere - modtage og sender helt præcise data - med andre enheder, der er udstyret med DSRC inden for en afstand på op til 300 meter.

Det kan eksempelvis være andre biler, trafik-lys, bomme, broer og lignende.

Det betyder med andre ord, at biler, der bevæger sig i et miljø, hvor alle andre biler og enheder er udstyret med DSRC, kan orientere sig om alt, der foregår rundt om bilen, så den eksempelvis kan optimere kørslen, hele tiden tilpasse farten til grøn bølge, undgå farlige situationer og hele tiden varsle chaufføren om kommende handlinger.

5 / 7

Galleri billede

BMW ConnectedDrive

Også BMW er i fuld gang med at udvikle digitale løsninger og har især lagt vægt på udviklingen af den såkaldte ConnectedDrive 2012-løsning.

Her er tale om et system til både navigation, infotainment og internet-forbindelse samlet i én løsning.

Det hele kan styres fra en lille touch-plade - iDrive Controller - der blandt andet kan genkende håndskrift. Det betyder, at passagerer i bilen eksempelvis kan skrive med deres fingre på skærmen.

BMW har også indbygget et LTE Hotspot i løsningen, hvilket sikrer højhastigheds-internet i bilen, ligesom navigations-systemet blandt andet indeholder 3D-modeller med virkelighedstro gengivelse af gader, huse og veje.

BMW har desuden lanceret et software development kit til udviklere, som gerne vil i gang med at udvikle software til bil-industrien.

BMW er desuden på vej til at integrere Android-apps i bilernes it-løsninger.

6 / 7

Galleri billede

HondaLink

Japanske Honda har udviklet et såkaldt connectivity-system, der hedder HondaLink.

Ideen er, at bilister kan få adgang til et væld af cloud-baserede nyheder, informationer og feed fra hele verden.

Indbygget i HondaLink er infotainment-platformen Aha, der anvendes til at organisere web-indhold og andre feeds i bilerne.

Der følger også en HondaLink-app med.

HondaLink kan styres med både mundtlige ordrer, via joystick og via kontrol-knapper inde i bilen, ligesom Honda har indbygget en stemme-til-sms-funktion.

HondaLink vil se dagens lys i den nye Honda Accord, der bliver lanceret til efteråret.

7 / 7

Galleri billede

Wireless Pedestrian Detection

Det store amerikanske selskab General Motors er i fuld gang med at udvikle såkaldte V2V (vehicle-to-vehicle) og V2I (vehicle-to-infrastructure)-teknologier.

Det skal blandt andet udmønte sig i en løsning, der kan varsle chaufføren om fodgængere forude - eksempelvis i gader med tæt parkering eller på dage med dårlig sigtbarhed.

Systemet er blevet døbt Wireless Pedestrian Detection og vil køre på Wi-Fi Direct, som er en teknologi, der lader visse smartphones kommunikere direkte med hinanden.

"Jo hurtigere en bil kan opdage en anden Wi-Fi Direct-bruger, jo større er chancerne for at undgå kollision," lyder det fra Donald Grimm, der er chefudvikler i selskabet.

General Motors arbejder også på at udvikle en app til smartphones, der er bygget til Wi-Fi Direct.

App'en henvender sig især til fodgængere, vejarbejdere og andre og vil gøre det muligt for biler, der er udstyret med Wi-Fi Direct at registrere og 'se' dem.

Se flere gallerier

Computerworld
  • Kontakt redaktionen
  • Persondatapolitik
  • Cookie-samtykke
  • Annoncering  |  Handelsbetingelser (samarbejdspartnere)
Ansvh. chefredaktør: Lars Jacobsen
Hørkær 18, 2730 Herlev
Udgiver © Computerworld A/S
Kategorier
  • It-ledelse
  • Internet
  • It-job & karriere
  • Tele & mobil
  • Pc´er og hardware
  • Whitepapers
Tjenester
  • It-events
  • It-navnenyt
  • It-brancheguiden
  • It-kurser
  • Abonnement på Computerworld
  • Annoncørbetalt indhold
Nyhedsbrev

Til- eller frameld dig nyhedsbreve

Modtag også nyheder på Facebook, Twitter eller RSS

  • Klummer
  • Søg på Computerworld