Avatar billede Brian Toft Praktikant
26. august 2016 - 13:48 Der er 12 kommentarer

Farve en vare på bestilling ud fra lagerstatus

Hej,

Jeg sidder med et Excel ark som jeg deler med andre, hvor vi taster bestillinger ind i fane "Bestilling" ud fra den lager liste der er oprettet på fane "Lager".
Under fane "Lager" har vi en liste med de vare der kan bestilles. På fane "Lager" er der følgende kolonner:
- Produkt navn
- Antal indkøbt
- Antal solgte
- Antal tilbage på lager
Når der bestilles en vare i fane "Bestilling", trækker "Antal tilbage på lager" selv en fra på lageret og det fungere fint, men jeg vil gerne have vist på fanen "Bestillinger" i den cell, hvor man vælger "Produkt navn" at der fx. er mindre end 10 tilbage og når der ikke er flere tilbage, skal cellen med "Produkt navn" markeres med fx en RØD baggrundsfarve.

Kan det lade sig gøre ?
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 14:24 #1
Hvis du indsætter denne formel i din kolonne overskrift (f.eks. kolonne H), og antager at bestillings antal er i H4. Ved antal under 10, vil overskriften være "Under 10 tilbage", og over 10, "Bestillinger". Ellers tilret til celler / kolonner.
=HVIS(H4<10;"Under 10 tilbage";"Bestillinger")

Og den sidste del, kan du løse med betinget formatering, ved at sætte cellen med overskrift "produkt navn" til <0 og marker Rød som baggrundsfarve.
Avatar billede Brian Toft Praktikant
30. august 2016 - 15:33 #2
Hej ebea,

Jeg tror måske at jeg ikke har forklaret mig godt nok, for den løsning du kommer med kommer ikke til at virke - desværre

Jeg prøver herunder at illustrere hvorledes de to "faner" er bygget op.
(I ex. her nedenfor, er der ikke flere "Lampe" på lager, hvorfor baggrunden på alle "Lampe" nu ønskes markeret med RØD på fanen Bestillinger, og lagerstatus på "Folder" er under 10 stk. hvorfor baggrunden på disse ønskes fx. GUL på fanen Bestillinger)

Giver det mening ?

ARK: Bestillinger
Køber (A1) - Vare #1 (B1) - Vare #2 (C1) - Vare #3 (D1)
Niels - Bog - Folder - Lampe
Henrik - Folder - Blok - Bog
...

ARK: Lager
Produkt navn (A1) - Antal indkøbt (B1) - Antal solgte (C1) - Antal tilbage på lager (D1)
Blok - 100 - 1 - 99
Bog - 100 - 2 - 98
Folder - 10 - 2 - 8
Lampe - 10 - 10 - 0
Avatar billede ebea Ekspert
30. august 2016 - 16:34 #3
Nej, en anelse mere info! Men det ville være bedst, hvis du uploadede et Ark med det som der er på arket (bare et rids med dine kolonner og overskrifter) i begge Ark.
Avatar billede ebea Ekspert
30. august 2016 - 18:12 #4
Jeg er ved at lave en opstilling, men skal lige høre om hvor mange vare nr. (navn på varer) du har!
Avatar billede Brian Toft Praktikant
31. august 2016 - 09:25 #5
Jeg har omkring 100 vare nummer
Avatar billede ebea Ekspert
31. august 2016 - 09:49 #6
Prøv at uploade et ark med den SAMME opstilling på bestilling siden, som du bruger i dit rigtige Ark. Det er for at prøve at finde en formel som måske kan lave funktionen du eftersøger.
Avatar billede Brian Toft Praktikant
31. august 2016 - 12:34 #7
Det vil jeg gerne, hvor til - kan ikke se en "Upload" funktion... :-(
Avatar billede ebea Ekspert
31. august 2016 - 12:40 #8
Brug evt. www.dropbox.com
Det er gratis, og nemt, og det virker.
Avatar billede ebea Ekspert
31. august 2016 - 14:33 #10
Det var egentlig derfor jeg gerne ville se, hvordan du havde opsat det rigtigt.
Og jeg kan se i eksemplet, at det ikke er sådan, som du beskriver i dit eksempel.
Eksemplet i dit seneste upload, er nemt nok at få løst, men din beskrivelse, hvor det skal være på bestillings Arket at lager status skal være, er en helt anden "historie", og noget kringlet med formler, at udføre.
Og netop derfor ville jeg se konkret hvad der var korrekt.

Så jeg spørger igen! Hvad er det så du nøjagtig efterspørger?
Skal det være afmærket på bestillings Ark, eller på Lager Ark?
Skal det være på bestillings Ark, så skal det laves med noget VBA løsning.
Avatar billede Brian Toft Praktikant
31. august 2016 - 14:57 #11
Når jeg udfylder en bestilling på fanebladet "Bestillinger" skal baggrunden skifte farve afhængigt at om der er under ti stk. tilbage (udfra lager listen) og er der 0 tilbage skal den være rød. ok ?
Avatar billede ebea Ekspert
31. august 2016 - 15:23 #12
Jeg kan kun referere til #10