Avatar billede Otilia Praktikant
07. september 2016 - 16:52 Der er 3 kommentarer

Videokamera - Mini DV

Hej.
Jeg har købt et gammelt panasonic videokamera fra omkring 2004.
Jeg fik egentlig at vide fra hende jeg købte videokameraet af, at det kunne optage på SD-kortet, men når jeg tager det i min computer (jeg har en macbook air), er det kun still-billederne, der kommer ind.
Jeg kan forstå at det optager på Mini DV kassettebånd, og jeg vil derfor høre hvordan man får det hen på sin computer.
Hun påstår at jeg blot kan bruge et usb-kabel, men det har jeg også forsøgt, og det er det samme, kun still-billeder.

Jeg har fundet dette kabel, som ville kunne gøre hvad jeg vil have, men jeg er stadig usikker på om der er en nemmere, smartere og billigere løsning?
http://fotoc.dk/kabler-og-stik/4730-reflecta-usb-video-grabber-av20-4005039661358.html

Tusinde tak for hjælpen!
Otilia
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2016 - 20:43 #1
Kan disse kameraer ikke bruge Firewire 800  IEEE 1394 til video??
Avatar billede ranni Forsker
07. september 2016 - 22:28 #2
220... Jow det kan de, men der ikke mange PC i dag, der har Firewire indgang.
Ellers er det , det mest korrekte.
Jeg bruger et 3,5 m/m video/lyd stik i afspilleren og via Pinnacle Dazzle til PC.
Det er godt nok ikke digital overførsel (hvis kameraet optager digital) men datidens båndoptagelser kvalitet er jo ikke særlig høj.
Jeg vil tro at passende kabler mellem Grapperen og Jack stikket (component) vil give signal/billeder på PC.

Otilia: ellers kan jeg gøre det. Jeg har lavet hundrede vis af DV bånd for venner og bekendte.
11. september 2016 - 21:39 #3
Hej,

Hvis dit kamera har en USB (udgang/indgang) SKAL det kunne overspille til en PC,

Hvis det "ikke vil"  er det enten dig, som betjener kameraet forkert eller forkert software på din PC, kabelfejl  eller noget er defekt.  .

Jeg antager de 2 sidste forhold  ikke er aktuelle.

Har du checket at det er de korrekte drivere (videodrivere) du har på din PC ?

Har du læst manualen - grundigt ?

(Hvis du allerede  har installeret drivere på din PC, prøv at af-installere (ikke smid dem væk - tag en sikkerhedes kopi inden du gør noget ) og prøv igen. Hvis det ikke hjælper er det en forkert driver (uanset hvad "damen i butikken siger !! ").  Og da må du finde den rigtige (se evt. på kamerafabrikantens hjemmeside  / søg under kameraets type nummer !)

Brinck på Nørrebrogade (nær Nørreport) har både software og hardware til at kunne hjælpe dig ud af den misere...

Kristian