Avatar billede Nybegynder Praktikant
26. oktober 2016 - 21:40 Der er 7 kommentarer

Bedste program til videoprogram

Hej

Jeg er nybegynder inden for videoredigering, og søger derfor et brugbart program (meget gerne freeware :)) til mine opgaver. Jeg skal klippe små "bidder" ud af en video, hvorefter de skal sættes sammen til en ny video. Filerne jeg skal klippe fra er mp4 filer, Det er vigtigt at kvaliteten forbliver som den er. Håber i kan hjælpe mig på vej :)
Avatar billede eurositi Ekspert
26. oktober 2016 - 22:49 #1
Du glemte at skrive, hvilket styresystem, det skal fungere til, så jeg tillader mig at gætte på Windows.

Hvis du søger et program, som kan skære sekvenser ud af en video uden at omkode den, kan XMedia Recode med sikkerhed gøre det (jeg benytter det selv flittigt). Du vælger bare indstillingen "Copy" i stedet for "Convert" på Video-fanen, når du har indlæst din video. Det er helt frit for adware, det har en simpel grafisk videoeditor, og formatunderstøttelsen er i top.

Men hvis du har brug for høj præcision i klipningen, og stykke flere sekvenser sammen, skal du nok ha' fat i et smartere værktøj. Jeg har fundet følgende:
Shotcut - https://shotcut.org/features/
Vidiot - https://sourceforge.net/projects/vidiot/?source=directory
Avatar billede eurositi Ekspert
26. oktober 2016 - 23:20 #2
Opdatering: Jeg opdagede lige, at Shotcut desværre ikke understøtter trimning af videoklip uden omkodning. :(
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 00:29 #3
du finder ikke noget freeware som kan bruges til nogetsomhelt. det er derfor alle altid spørger om sådan et program. findes ikke.

et af de bedste og nemmeste at bruge er adobe premiere.
der findes et gratis som hollywood bruger til film, det hedder lightworks, men er temmeligt besværligt at bruge, og i gratis version kan hun exportere 720p

jeg siger bare, skal du redigere mange videor og er det en del af hvad du gør, så køb premiere...  skal du kun lave 1-3 video, så prøv lightworks. (men det er lidt indviklet)

derudover på top 5, er der sony vegas.

jeg kender ikke priserne, jeg har en gammel premiere...
prøv at google efter: sony vegas, adobe premiere, lightworks video editor

det meste af hollywood bruger lightworks til at ordne film
Avatar billede kurtba Ekspert
27. oktober 2016 - 00:37 #4
Jeg er enig i, at der findes ikke gratisprogrammer som er særlig gode til videoredigering.
Jeg vil anbefales Adobe Premiere Elements, som er en neddroslet version af Adobe Premiere. Til gengæld synes jeg, at den er meget nemmere at have med at gøre end Adobe Premiere. Der er lige kommet en ny version 15. Koster ca. 500 kr.
Tidligere versioner kan nok købes til billigere penge.
På Youtube kan du finde utallige læringsprogrammer til, hvorledes du anvender programmet. Der findes også en del på Adobes hjemmeside.
Når filmen er færdigredigeret kan du gemme den i alle mulige formater, så at beholde kvaliteten er intet problem. Kan også gemmes direkte til webudgivelse, til youtube osv.
Kan også gemmes som bluray, så der er stort set ingen begrænsninger.
Avatar billede eurositi Ekspert
27. oktober 2016 - 21:25 #5
Jeg er uenig med Sidwave.
Hvis formålet er afgrænset til at klipper bidder ud og sammensætte dem til en ny (sammenklippet) video, er der adskillige gratisprogrammer, som kan løse problemet. Jeg har allerede nævnt XMedia Recode, som jeg selv har brugt til netop dette formål adskillige gange. Men hvis behovet er mere avanceret, er jeg derimod enig.

Jeg er efter at ha' leget lidt med Shotcut ikke imponeret, men du kan jo selv søge efter:
non-linear video editing software freeware
Avatar billede terry Ekspert
31. oktober 2016 - 15:21 #6
Windows Movie Maker
Avatar billede terry Ekspert
03. november 2016 - 11:37 #7