Avatar billede Anders Novice
17. januar 2017 - 10:54 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Flueben med avanceret sammentælling

Hej

Jeg har oprettet et feriebudget med 10 udgiftsposter. Disse udgiftsposter skal fordeles mellem op til 20 deltagere i ferien, men ikke alle deltagere skal betale til alle udgiftsposter.

Jeg vil gerne oprette en deltagerliste, hvor man i 10 tjekbokse pr. deltager kan afkrydse, hvilke udgifter den enkelte deltager skal betale til. Dette ligger dog noget udover hvad jeg hidtil har brugt excel til, og jeg har ikke på nettet kunnet finde en brugbar vejledning til netop dette.

Er der nogen her der kan og vil forklare hvordan man gør dette?

Af hjertet tak!!
Avatar billede finb Ekspert
17. januar 2017 - 11:10 #1
Du kan lave et simpelt skema, hvor
X-aksen er poster og
Y-aksen er personer
og så summere hver kolonne og hver række.
Avatar billede Anders Novice
17. januar 2017 - 11:29 #2
Hej finb

Det er fuldstændig korrekt. Grunden til jeg gerne vil lave det på den anden måde er udelukkende for at få det til at være så overskueligt og brugervenligt for brugeren som muligt, og så virker det også ret professionelt og ser godt ud :)
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. januar 2017 - 11:46 #3
Hej

Jeg har lavet et forslag inden dit indlæg #2.

Du får det alligevel.

https://www.dropbox.com/s/u09pg23a96sd4fn/Flueben_ved_sammentaelling.xlsx?dl=0
Avatar billede diablo1 Juniormester
17. januar 2017 - 11:49 #4
en kolonne pr udgiftspost. Sum-formlen pr. deltager kan så være noget sum-hvis kolonne 1="x", kolonne 2 ="x"
En lidt lang formel - og ikke din "elegante" løsning, men det er ret overskueligt hvilke poster den enkelte deltager har x i..
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. januar 2017 - 12:14 #5
Jeg glemte at skrive at alle "blå" celler er formler, og alle "gule" celler er celler til indtastning.

Jeg forstår ikke hvad du mener med dit indlæg #4.
Jeg mener det er det jeg gør med indtastning af "V" ved de enkelte deltagere. Den beregner udgiften pr "V" og sammentæller alle "V" for hver deltager.

Der er 2 kontrolfelter: En der sammentæller hvad de enkelte deltagere skal betale, og en der sammentæller udgifter i alt. Disse 2 sammentællinger skal være ens, så er alle formler oprettet og OK.
Avatar billede Anders Novice
17. januar 2017 - 13:14 #6
Tusind tak for jeres forslag. Jeg kan selvfølgelig lave et bagvedliggende regneark, og så lave brugerfladen med den fancy løsning med tjekbokse. Det prøver jeg at eksperimentere lidt med :)
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. januar 2017 - 13:47 #7
Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede diablo1 Juniormester
17. januar 2017 - 15:24 #8
#4 var lavet inden jeg kunne se #3 :)
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. januar 2017 - 07:40 #9
OK.

Jeg så jo heller ikke dit indlæg.