Artikel top billede

Foto: Jeppe Christensen

3D skal øge spilbranchens milliard-omsætning

Spilbranchen langer nu software og hardware over disken for over 20 milliarder dollar alene i USA, og forbrugerne bruger nu flere penge på videospil end på film og musik tilsammen. Se hvad pengene går til.

Gaming er big business. Det er ikke nogen nyhed, men hvis du var i tvivl, så var det bare at slå et smut forbi Electronic Entertainment Expo, der netop er løbet af stablen i Los Angeles.

Hvis du kunne komme ind, altså.

Messen havde næsten 46.000 besøgende fra 90 lande, og de var nærige med adgangskortene, så kun relevante folk fra industrien (og journalister) blev lukket ind.

Vi hører dog, at det alligevel lykkedes Steven Spielberg og Tom Hanks at finde vej indenfor.

Branchen langer nu software og hardware over disken for over 20 milliarder dollar (rundt regnet 122 milliarder kroner) alene i USA, og forbrugerne bruger nu flere penge på videospil end på film og musik. Tilsammen.

De to store messehaller i Los Angeles' kongrescenter var proppet til bristepunktet med gigantiske skærme, bastunge højttalere, visuelt festfyrværkeri og et ikke ubetydeligt antal booth babes. Du ved, hvis nu de andre virkemidler ikke formåede at tiltrække din opmærksomhed.

Heftigt trekantsdrama

De tre store, Sony, Microsoft og Nintendo, holdt alle storslåede presseevents, hvor der tydeligvis ikke blev sparet på noget, og store spiludgivere som EA og Ubisoft havde også spenderbukserne på.

Hvis konkurrence er godt for forbrugerne, så kan vi alle sammen glæde os til efteråret og til 2011.

Det er tydeligt, at de tre bekriger hinanden på alle mulige måder. Microsoft og Sony har lanceret nyt tilbehør, der giver Xbox 360 og PlayStation 3 bevægelsesfølsom styring, som vi kender det fra Wii, og de to forsøger konstant at lokke forbrugerne over til netop deres spillemaskine ved at få eksklusive rettigheder til store spiltitler og få muligheden for at være først med ekstra indhold til de mest populære spil.

Sony forsøger at hive endnu et våben ud af ærmet med firmaets tunge satsning på 3D.

500

Sony havde inviteret det meste af verdensmessen med til en briefing, hvor der blev vist spil i 3D.

Der er netop udsendt en opdatering til PlayStation 3, der gør maskinen i stand til at vise spil med stereoskopiske 3D-effekt, som vi kender det fra 3D-filmene i biografen.

PC World prøvede flere spil med 3D-effekt på E3-messen, og det tilføjer så at sige en helt ny dimension til oplevelsen, men spørgsmålet er, om forbrugerne vil tage det til sig.

Du skal nemlig ud og investere i et splinternyt 3D-kompatibelt flad-tv og have briller på for at kunne se 3D-effekten.

Det er også uvist, om det er behageligt at sidde med 3D-briller på flere timer i træk.

Ærkekonkurrenten Microsoft lader ikke til at have nogen interesse for 3D i øjeblikket, og spurgt hvorfor lyder det simple, men korte svar: "Det er for dyrt for forbrugeren at komme i gang."

Nintendo går sine egne veje

Sony og Microsoft skulle prøve at skabe hype om to produkter, der allerede var blevet givet et smugkig på ved E3-messen året før, og som efterligner funktionaliteten hos Nintendo Wii, der har været på markedet siden 2006 og solgt i over 71 millioner eksemplarer.

Nintendo ser da heller ingen grund til at komme ud med en ny, forbedret Wii-konsol lige foreløbig og brugte i stedet E3-messen til at give et smugkig på en bærbar spillekonsol, Nintendo 3DS, der er i stand til at vise stereoskopiske 3D-effekter helt uden briller.

PC World fik et hurtigt kig på konsollen, der på magisk vis er i stand til at skabe en fornemmelse af 3D på skærmen helt uden de irriterende og klodsede briller, vi har vænnet os til i biografen.

Nintendo kan noget med gaming på farten og har nu solgt over 129 millioner eksemplarer af DS-konsollen. Til sammenligning kan Sony kun præstere lidt over 66 millioner solgte bærbare PSP-konsoller.

Overflod af store spil på vej

E3-messen overraskede også med et næsten uoverskueligt antal virkelig imponerende spil. Hvor efteråret og julesæsonen normalt kan præstere en håndfuld store titler, som forbrugerne glæder sig til, så er udbuddet af kvalitetsspil med et velpolstret markedsføringsbudget i ryggen nu overvældende stort.

Alle tager de mange timer at gennemføre, og de fleste lokker med multiplayer-universer, hvor man kan blive ved med at spille næsten uendeligt med og mod andre gamere verden over.

Filmselskaberne har lagt mærke til konkurrencen og planlægger nu udgivelsen af de store film, så de ikke får premiere samtidig med, at de mest hypede spil stilles op på butikshylderne.

E3-messen viste, at spilinteresserede forbrugere går et spændende og travlt efterår i møde.

Læs mere om Microsofts Kinect og Sonys PlayStation Move.

Læs også: De her vilde spil skal du holde øje med.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere