Google-opkøb skal styrke rejse-søgninger

Formålet med Googles opkøb af softwareleverandøren ITA for 4,17 milliarder kroner er at gøre det lettere at finde relevant information om flyrejser.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google har indgået en aftale om at købe ITA Software, der producerer informationssystemer til luftfartsindustrien, og hvis kunder inkluderer store flyselskaber og online-rejsebureauer.

Google vil betale 4,17 milliarder kroner for softwareleverandøren, offentliggjorde de to virksomheder torsdag.

Google har planer om at anvende ITA's software til at forbedre, hvordan man kan finde information om flyrejser på nettet ved hjælp af Googles søgetjenester, skriver Google i en pressemeddelelse.

Søgninger på rejseinformation udgør en væsentlig del af søgningerne på Google, så virksomheden ønsker at forbedre sin teknologi på området, som er moden til innovation, fortæller chefer fra Google og ITA under et pressemøde.

"Rejser er et af de sværeste søgningsproblemer, der findes, både i forhold til hvordan brugerne foretrækker at udtrykke deres søge-forespørgsler og i forhold til de data, den præcision og den hastighed, der er behov for til at levere de typer af resultater, som folk søger efter," siger Marissa Mayers, der er Googles vice president for søgeprodukter og brugeroplevelse.

Jeremy Wertheimer, der er direktør for ITA, fortæller, at den 500 mand store virksomhed har været beskæftiget med markedet for online-rejseinformation fra begyndelsen og ser frem til at udnytte Googles ressourcer til yderligere at udvikle og raffinere sin software.

"Vi er stolte af, hvad vi har opnået. Selvom vi er kommet langt, så føler vi, at der stadig er meget mere, vi kan gøre for at forbedre online-markedet for rejseinformation," siger han.

Mere end halvdelen af alle flybilletter købes online, hvilket gør dette til en meget stor forretning, men brugeroplevelsen er ikke, hvad den kunne være, hvilket påvirker ikke kun forbrugerne men også flyselskaberne og rejsebureauerne, siger Googles koncernchef, Eric Schmith. I dag er forbrugerne ofte nødt til at besøge adskillige websites for at finde den bedste handel, som konstant ændrer sig, fortæller han.

"Luftfart og onlinesøgning udgør en perfekt mulighed for mere innovation, mere investering" samt for mere konkurrence, siger Schmith.

Risiko for at konkurrenterne siger fra

ITA, der blev stiftet i 1996, tæller blandt sine kunder American Airlines, Continental Airlines, Kayak, Orbitz, Southwest Airlines, TripAdvisor, United Airlines, US Airways, Virgin Atlantic Airways og Microsofts søgemaskine, Bing.

Google vil "overholde alle eksisterende aftaler," som ITA har på plads, og planlægger at tilføje nye partnere.

Det er dog alligevel muligt, at konkurrenter og statslige myndigheder vil gøre indsigelse mod Googles opkøb af ITA, hvis teknologi er en vital komponent af de systemer, som mange online-rejsebureauer og luftfartsselskaber benytter, påpeger brancheanalytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.

"Der kunne opstå en bekymring om, at Google vil kontrollere et aktiv, der er kritisk for driften af en større industri," forklarer Sterling.

QPX-teknologien fra ITA er designet til at organisere data såsom tidsplaner, tilgængelighed af flyrejser og billetpriser. Det bliver "en stor udviklingsmæssig udfordring" at skabe en bedre brugeroplevelse, siger Schmidt.

"Vi vil bygge nye søgeværktøjer relateret til flyrejser med fokus på slutbrugeren, og disse værktøjer vil gøre det muligt at søge på flyrejser, sammenligne valgmuligheder og priser og al den slags, og meget hurtigt få dig videre til et site, hvor du kan købe din billet," forklarer han.

For at forbedre brugeroplevelsen, skal Google så udførligt som muligt indsamle al flyrejseinformation, siger Sterling. Et stort problem lige nu er, at brugerne er nødt til at besøge flere forskellige websites for at få et mere komplet billede af priser, tidsplaner og andre variabler, siger han.

At give slutbrugerne en bedre søgeoplevelse vil betyde højere websitetrafik og bedre salgstal for online-rejsebureauer og luftfartsselskaber, siger Schmidt, der tilføjer, at Google er sikker på, at USA's myndigheder vil godkende aftalen.

Google og ITA giver ingen specifikke detaljer angående, hvilke nye produkter eller services Google kan tænkes at udvikle med ITA's teknologi, så det står endnu ikke klart, hvor stor en konkurrencemæssig trussel opkøbet vil repræsentere for andre spillere i branchen heriblandt ITA's eksisterende kunder.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S