Apple bør være forbillede for ny digital signatur

DanID, der står bag NemID, kan med fordel stjæle med arme og ben fra Apple. Se her hvorfor.

Artikel top billede

Læs også: Den store opgave: At få gjort dig vild med NemID.

For at DanID, der er firmaet bag NemID, kan opbygge tillidsforholdet mellem bruger og NemID-konto, kan selskabet med fordel se på de firmaer, der virkelig forstår sig på bruger-loyalitet.

Det mener Thomas Visby Snitker, der er brugervenlighedsekspert.

"En stribe undersøgelser viser, at hvis det højere formål er forstået af brugerne, er de villige til at acceptere rigtig mange ting," siger Thomas Visby Snitker.

"Apple er et firma, der har formået et få brugerne til at elske firmaets produkter, uanset om andre producenter har bedre udstyr. Apple har gjort noget godt for brugergrænsefladen, og det værdsætter brugerne naturligvis. Så kan de samtidig godt acceptere, at iPhone teknisk set halter efter konkurrenterne."

"DanID's opgave bliver at får danskerne til at forstå, at sikkerheden i NemID er højere og bedre, og den indsats, danskerne skal gøre, er at passe på et kode-kort," siger han.

Pædagogisk introduktion

Første gang man anvender NemID skal man igennem en oprettelsesprocedure, hvilket bliver den første barriere for udbredelsen og accepten.

Thomas Visby Snitker vurderer dog, at eksempelvis bankernes information i forbindelse med oprettelse af NemID-konti er ganske god.

Hos Danske Bank bliver man eksempelvis guidet gennem processen via en billedbaseret introduktion. I Nykredit Bank anvendes en video-guide.

"Hen ved en tredjedel af danskerne er ikke fortrolige med internettet på dette niveau, og det er svært stof. Men det kan DanID jo ikke lave op på," siger Thomas Visby Snitker.

Det digitale Danmark er langt foran det ikke-digitale Danmark, hvilket betyder, at der er en kløft i befolkningen, som skal overvindes, lyder det fra usability-eksperten.

"Bankerne har formået ved brug af både billeder, grafik og tekst at gøre oprettelsen spiselig. Introduktionerne til NemID er meget konkrete, hvilket betyder, at man ikke skal gætte sig frem til, hvad man skal gøre, hvilket er det første skridt på vejen mod succes," vurderer han.

DanID forventer, at tre millioner danskere er forsynet med en NemID-konto inden udgangen af dette år.

Læs også: Den store opgave: At få gjort dig vild med NemID.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job