Her er det dyreste punkt i dine SAP-systemer

Indkøb af et SAP-system er ofte langt fra den dyreste post i et SAP-projekt. Se her, hvor det typisk koster at have et SAP-system kørende.

SAP er en af de største producenter af ERP-løsninger i verden. Sådanne Enterprise Resource Planning-systemer er typisk meget store og komplekse at implementere og - viser det sig - temmelig dyre at vedligeholde.

For eksempel vil summen af de årlige omkostninger til support, drift og vedligehold af en SAP-løsning over en årrække på blot tre til seks år "ofte være højere end initialomkostningerne til implementering."

Disse tal for vedligehold stammer fra danske SAP-implementeringer, og de kan findes i en ny oversigt over det danske SAP-marked.

Undersøgelsen, der har titlen SAP i Danmark - den uvildige 360 graders evaluering af det danske SAP-marked, er forfattet af konsulenthuset HerbertNathan & Co.

To en kvart på fuld tid
Når en virksomhed implementerer en SAP-løsning, inddrages normalt medarbejdere fra blandt andet it-afdelingen, og når implementeringen er færdig, overgår en del af disse medarbejdere typisk til et internt SAP-kompetencecenter.

Her skal der tages vare på alt fra basale supportopgaver til sikring af, at SAP-installationen udnyttes og udvikles i harmoni med virksomhedens forretningsmæssige udvikling.

I gennemsnit består sådan et kompetencecenter af halvanden fuldtidsmedarbejder per 100 'tunge' brugere og derudover anvendes i gennemsnit trekvart ekstern fuldtidskonsulent. Altså anvender SAP-kunden i gennemsnit cirka to en kvart mand på fuld tid per 100 'tunge' brugere til drift, support, vedligehold og videreudvikling.

En 'tung' bruger har licens til at anvende næsten samtlige transaktioner i systemet - betegnes også en SAP Professional User.

19.000 kroner pr. bruger pr. år
Summen af de årlige omkostninger til support, drift og vedligehold vil over en årrække på blot tre til seks år "ofte være højere end initialomkostningerne til implementering."

Omkostningerne ligger i gennemsnit på cirka 19.000 kroner per år per 'tung' bruger.

Dette beløb varierer meget og - konstaterer rapporten - "uden at spredningen hænger indlysende sammen med kompleksitet eller geografi."

Konklusionen er, at "en del virksomheder bør kunne reducere deres omkostninger ganske betragteligt."

Paradoksalt nok har udviklingen betydet, at vedligeholdelsesomkostningerne er blevet lavere de senere år.

Tidligere var det ifølge HerbertNathan-partneren Torben Iversen mere almindeligt at tilpasse ERP-løsninger til virksomhedens processer, hvilket betød vedligeholdelsen blev dyr. I dag er tendensen den omvendte, at man i højere grad tilpasser processerne til standardløsningen. På trods af det kan vedligeholdelsen af en SAP-baseret ERP-løsning altså hurtigt komme til at koste mere end indkøbet ifølge HerbertNathan-rapporten.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Analytics, BI og big data: Få succes med de nye løsninger og teknologier

En række nye koncepter og teknologier vinder i disse år frem under kategorierne analytics, BI og big data. Det er et it-område i en rivende udvikling. Bliv klogere på de nye teknologier på denne konference.

24. april 2019 | Læs mere


Digital Innovation Summit: Innovation og strategi - fra ide til forretning

I de bedste virksomheder er digitaliseringen og innovationen godt på vej til at flytte ud ad it-afdelingen og ind i hele virksomheden, hvor alle afdelinger tænker i nye processer og innovation. På Digital Innovation Summit kan du høre om konkrete projekter, værktøjer og metoder til at sat din digitale innovation og forretningsudvikling på skinner.

25. april 2019 | Læs mere


GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

26. april 2019 | Læs mere






Premium
Elgiganten har skiftet støvet intranet ud med Facebooks Workplace: "Nu er det okay at svare på direktørens besked med en GIF af Leonardo DiCaprio fra filmen Wolf of Wall Street"
De 2.300 medarbejdere i Elgiganten blev i 2016 præsenteret for et nyt moderne intranet. Ind kom Facebooks erhvervsrettede kommunikationsplatform Workplace, som selskabet efter et par år nu gør status på. Læs her om elektronikkædens erfaringer og oplevelser med platformen.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Markedsanalyse: Sådan forbedrer EDI din samhandel
I en markedsundersøgelse fra august 2018 blev 300 retailers og producenter spurgt til, hvordan EDI og supply chain-teknologi hjælper dem med at forbedre deres samhandel. Det er ikke nogen hemmelighed, at konkurrenceforholdene er blevet skærpet i det seneste årti, og specielt priserne er udsat for øget pres. Dette betyder, at virksomheder hele tiden skal arbejde for at implementere mere effektive handelsprocesser. Heldigvis er der stadig forretningsområder, som er nemme at strømline ved hjælp af intelligente outsourcede løsninger. Ét af disse er den elektroniske udveksling af ordrer og fakturaer (EDI). I dette whitepaper kigger vi nærmere på de fem vigtigste områder, hvor EDI ifølge de 300 respondenter spiller en stor rolle i at forbedre virksomhedernes samhandel.