Foto: Mikael Rieck

Anklager: Britze blev først frifundet på målstregen

Retten gav langt hen ad vejen anklagemyndigheden ret i forhold til Jesper Britzes rolle i jægerbogssagen, mener anklageren fra Forsvarets Auditørkorps.

Læs også:

BREAKING: Jesper Britze frikendt i jægerbogs-sag

Portræt: It-kommandøren bag bogskandalen


Portræt: It-kommandøren bag bogskandalen

Forsvarets tidligere it-direktør, kommandør JEsper Britze blev i dag frifundet for sin rolle i jægerbogssagen.

Men anklager Lone Damgaard mener, at retten fulgte anklageskriftet så langt hen ad vejen, at det først var lige på målstregen, at Jesper Britze blev frifundet. Og det kan måske blive tungen på vægtskålen i forhold til, om dommen ankes til landretten.

I den kontekst er anklager Lone Damgaard fra Forsvarets Auditørkorps tilfreds med dommen, forklarer hun.

"Man kunne selvfølgelig have håbet på, at de havde fået en straf. Men når alt det er sagt, er jeg faktisk meget, meget tilfreds med, at retten har fulgt os stort set hen til målstregen. Retten har fundet, at de var skyldige, og at de har gjort det, der stod i anklageskriftet. Man har så bare vurdereret, at det her kan afgøres disciplinært. Men det er rettens vurdering. Jeg er egentlig ganske tilfreds," siger Lone Damgaard.

Jesper Britzes forsvarer siger, at man enten er frifundet eller dømt. Der findes ingen mellemvej?

"Det er også rigtigt. Men det, jeg ligger vægt på, er, hvorfor de er blevet frifundet. Der er jo flere led i det her. Man kan jo forestille sig en situation, hvor de rent faktisk også var blevet frifundet, fordi retten fandt, at det ikke var dig, der lavede Google-oversættelsen, og at det heller ikke var dig, som løj om den. Det er lige præcis ikke det, der er sket her. Man har vurderet at, de har gjort det der står i anklageskriftet, men at det så bare ikke var strafbart," siger Lone Damgaard.

Kan få indflydelse på anke
Lone Damgaard er som udgangspunkt enig med Jesper Britzes forsvarer, Torben Koch, i, at man enten bliver frifundet eller dømt.

"Men når man som anklagemyndighed skal se på, om sagen eventuelt skal ankes, så er det da klart, at man vurderer, om man er tæt på målet, eller om man skal starte helt forfra. Og der hæfter jeg mig ved, at vi faktisk er meget langt. For det er jo først lige på målstregen, at retten frifinder ved at sige, at det her ikke er groft nok, det kan afgøres i det disciplinære system," siger Lone Damgaard.

Lone Damgaard fortæller, at Forsvarets Auditørkorps endnu ikke har taget stilling til, om dommen skal ankes til landsretten.

BREAKING: Jesper Britze frikendt i jægerbogs-sag

Portræt: It-kommandøren bag bogskandalen


Forsvarer: Britze er ikke renset nok


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere






Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.