Foto: Mikael Rieck

Anklager: Britze blev først frifundet på målstregen

Retten gav langt hen ad vejen anklagemyndigheden ret i forhold til Jesper Britzes rolle i jægerbogssagen, mener anklageren fra Forsvarets Auditørkorps.

Læs også:

BREAKING: Jesper Britze frikendt i jægerbogs-sag

Portræt: It-kommandøren bag bogskandalen


Portræt: It-kommandøren bag bogskandalen

Forsvarets tidligere it-direktør, kommandør JEsper Britze blev i dag frifundet for sin rolle i jægerbogssagen.

Men anklager Lone Damgaard mener, at retten fulgte anklageskriftet så langt hen ad vejen, at det først var lige på målstregen, at Jesper Britze blev frifundet. Og det kan måske blive tungen på vægtskålen i forhold til, om dommen ankes til landretten.

I den kontekst er anklager Lone Damgaard fra Forsvarets Auditørkorps tilfreds med dommen, forklarer hun.

"Man kunne selvfølgelig have håbet på, at de havde fået en straf. Men når alt det er sagt, er jeg faktisk meget, meget tilfreds med, at retten har fulgt os stort set hen til målstregen. Retten har fundet, at de var skyldige, og at de har gjort det, der stod i anklageskriftet. Man har så bare vurdereret, at det her kan afgøres disciplinært. Men det er rettens vurdering. Jeg er egentlig ganske tilfreds," siger Lone Damgaard.

Jesper Britzes forsvarer siger, at man enten er frifundet eller dømt. Der findes ingen mellemvej?

"Det er også rigtigt. Men det, jeg ligger vægt på, er, hvorfor de er blevet frifundet. Der er jo flere led i det her. Man kan jo forestille sig en situation, hvor de rent faktisk også var blevet frifundet, fordi retten fandt, at det ikke var dig, der lavede Google-oversættelsen, og at det heller ikke var dig, som løj om den. Det er lige præcis ikke det, der er sket her. Man har vurderet at, de har gjort det der står i anklageskriftet, men at det så bare ikke var strafbart," siger Lone Damgaard.

Kan få indflydelse på anke
Lone Damgaard er som udgangspunkt enig med Jesper Britzes forsvarer, Torben Koch, i, at man enten bliver frifundet eller dømt.

"Men når man som anklagemyndighed skal se på, om sagen eventuelt skal ankes, så er det da klart, at man vurderer, om man er tæt på målet, eller om man skal starte helt forfra. Og der hæfter jeg mig ved, at vi faktisk er meget langt. For det er jo først lige på målstregen, at retten frifinder ved at sige, at det her ikke er groft nok, det kan afgøres i det disciplinære system," siger Lone Damgaard.

Lone Damgaard fortæller, at Forsvarets Auditørkorps endnu ikke har taget stilling til, om dommen skal ankes til landsretten.

BREAKING: Jesper Britze frikendt i jægerbogs-sag

Portræt: It-kommandøren bag bogskandalen


Forsvarer: Britze er ikke renset nok


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
It-rigmanden Stig Abildsøs nye selskab buldrer frem: Kaprer ansatte fra konkurrenter som Atea og Conscia
Interview: Stig Abildsø er efter salget af Axcess til Atea i 2014 tilbage i netværksbranchen med Wingmen Solutions, der allerede buldrer afsted økonomisk - men planerne stopper langt fra der. It-rigmanden har dog en mere passiv rolle denne gang. "Jeg har prøvet at være den første, der mødte på arbejde, og den sidste der gik hjem i rigtigt mange år. Det skal jeg ikke igen," lyder det.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Den ultimative password guide
De fleste organisationer og medarbejdere kæmper en ulige kamp med passwords. Det er en daglig smerte at huske på / lave sikre passwords og resultatet bliver naturligvis også derefter. I dette white paper gennemgår vi nogle af de hyppigst forekommende password problemer og kommer med bedste praksis for at løse problemerne.