Apple vild med Kina - men Kina ikke vild med Apple

Apple forsøger at rulle ind på det kolossale it-marked i øst med fynd og klem. Men gennembruddet er endnu ikke kommet. Apple har nemlig et særligt problem i Kina.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Apples produkter rammer det kinesiske marked hurtigere, end de gjorde tidligere.

Den seneste version af MacBook Air vil efter planen udkomme i Kina allerede i denne måned.

De kinesiske forbrugere var en gang nødt til at vente længe, før Apples nyeste produkter officielt landede på hylderne.

I iPhones tilfælde gik der over to år fra Apples lancering af den ikoniske smartphone i Vesten, til den officielt kom i handlen i Kina sidst på året 2009.

Et halvt år efter USA

Men i år lancerer Apple sin iPhone 4 og iPad i Kina mindre end et halvt år efter lanceringen i USA.

Og Apple oplyser nu at have til hensigt at lancere sin nye MacBook Air i Kina midt i november, hvilket er cirka blot en måned efter dens lancering i USA.

Ved at få sine produkter hurtigere i markedet i Kina mener analytikere, at Apple forsøger at trække forbrugerne væk fra landets såkaldte grå marked, hvor lokale leverandører køber et nylanceret produkt i udlandet blot for selv at videresælge det i Kina.

Men Apple har et stykke vej endnu, før virksomheden har nogen væsentlig andel af Kinas it-marked.

Inden for smartphones sidder Apple med en markedsandel på 5,9 procent, oplyser Analysys International, der har hovedkvarter i Beijing.

Lille markedsandel

I Kinas pc-marked er Apples andel ifølge Simon Ye, der er analytiker hos Gartner, endnu mindre, nemlig 0,7 procent.

"Apple repræsenterer et meget lille nichemarked," siger han.

Han tilføjer, at virksomhedens bærbare er for dyre for den gennemsnitlige kinesiske forbruger.

Apples nye MacBook Air kommer i Kina til at koste 7998 kinesiske yuan, hvilket vil sige omkring 6.600 kroner.

Mange kinesiske forbrugere bryder sig heller ikke om, hvordan Apples produkter er afhængige af virksomhedens App Store eller iTunes til køb af software eller medieindhold, tilføjer Ye.

"Mange kinesiske forbrugere er vant til at anskaffe sig gratis software til deres computere," siger han.

Kun et lille antal mennesker, som har købekraften til det og en særlig forkærlighed for Apples produkter, vil være interesseret i denne nye bærbar."

Men Apple-varemærket er ved at blive mere populært i Kina, hvilket kun vil forbedre salget, påpeger andre analytikere.

En stor del af denne udvikling drives af iPhone 4, som blev officielt lanceret i Kina i september.

Mobilen bliver stadig jævnligt udsolgt i visse butikker, selvom Apple fortæller, at virksomheden er i gang med at hæve butikkernes lagerbeholdninger.

Samtidig har Apple arbejdet på at udvide sin tilstedeværelse i landet. Virksomheden har nu samlet set fire Apple-butikker i Kina, hvoraf to åbnede i september. I sidste måned lancerede Apple også en ny onlinebutik i Kina.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S