Apple vild med Kina - men Kina ikke vild med Apple

Apple forsøger at rulle ind på det kolossale it-marked i øst med fynd og klem. Men gennembruddet er endnu ikke kommet. Apple har nemlig et særligt problem i Kina.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Apples produkter rammer det kinesiske marked hurtigere, end de gjorde tidligere.

Den seneste version af MacBook Air vil efter planen udkomme i Kina allerede i denne måned.

De kinesiske forbrugere var en gang nødt til at vente længe, før Apples nyeste produkter officielt landede på hylderne.

I iPhones tilfælde gik der over to år fra Apples lancering af den ikoniske smartphone i Vesten, til den officielt kom i handlen i Kina sidst på året 2009.

Et halvt år efter USA

Men i år lancerer Apple sin iPhone 4 og iPad i Kina mindre end et halvt år efter lanceringen i USA.

Og Apple oplyser nu at have til hensigt at lancere sin nye MacBook Air i Kina midt i november, hvilket er cirka blot en måned efter dens lancering i USA.

Ved at få sine produkter hurtigere i markedet i Kina mener analytikere, at Apple forsøger at trække forbrugerne væk fra landets såkaldte grå marked, hvor lokale leverandører køber et nylanceret produkt i udlandet blot for selv at videresælge det i Kina.

Men Apple har et stykke vej endnu, før virksomheden har nogen væsentlig andel af Kinas it-marked.

Inden for smartphones sidder Apple med en markedsandel på 5,9 procent, oplyser Analysys International, der har hovedkvarter i Beijing.

Lille markedsandel

I Kinas pc-marked er Apples andel ifølge Simon Ye, der er analytiker hos Gartner, endnu mindre, nemlig 0,7 procent.

"Apple repræsenterer et meget lille nichemarked," siger han.

Han tilføjer, at virksomhedens bærbare er for dyre for den gennemsnitlige kinesiske forbruger.

Apples nye MacBook Air kommer i Kina til at koste 7998 kinesiske yuan, hvilket vil sige omkring 6.600 kroner.

Mange kinesiske forbrugere bryder sig heller ikke om, hvordan Apples produkter er afhængige af virksomhedens App Store eller iTunes til køb af software eller medieindhold, tilføjer Ye.

"Mange kinesiske forbrugere er vant til at anskaffe sig gratis software til deres computere," siger han.

Kun et lille antal mennesker, som har købekraften til det og en særlig forkærlighed for Apples produkter, vil være interesseret i denne nye bærbar."

Men Apple-varemærket er ved at blive mere populært i Kina, hvilket kun vil forbedre salget, påpeger andre analytikere.

En stor del af denne udvikling drives af iPhone 4, som blev officielt lanceret i Kina i september.

Mobilen bliver stadig jævnligt udsolgt i visse butikker, selvom Apple fortæller, at virksomheden er i gang med at hæve butikkernes lagerbeholdninger.

Samtidig har Apple arbejdet på at udvide sin tilstedeværelse i landet. Virksomheden har nu samlet set fire Apple-butikker i Kina, hvoraf to åbnede i september. I sidste måned lancerede Apple også en ny onlinebutik i Kina.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Styrelsen For It og Læring

    It-konsulent til udvikling af it-drift og arkitekturopgaver

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job