Derfor er MySpace ved at falde helt fra hinanden

Det skrantende sociale netværk vil måske blive solgt billigt, efter halvdelen af medarbejderne er blevet fyret.

Artikel top billede

Computerworld News Service: MySpace var engang pioner og et skinnende eksempel inden for sociale netværk, men analytikerne spekulerer nu over, hvem der kunne tænkes at ville købe det trængte website.

Og hvis nogen køber det, hvad kan de så bruge det til? Der bliver stillet mange spørgsmål om MySpaces skæbne, efter News Corp., som ejer det sociale netværk, har gennemført en større omstrukturering, der inkluderer nedskæring af 500 job på verdensplan eller omkring 47 procent af arbejdsstyrken.

Kort efter disse fyringer blev offentliggjort, fortalte talskvinde for MySpace Rosabel Tao til nyhedsbureauet Bloomberg, at News Corp. overvejer sine valgmuligheder heriblandt at sælge sitet, fusionere eller udskille det i et datterselskab. News Corp. købte MySpace i 2005 for knap 3,3 milliarder kroner.

"News Corp. evaluerer naturligvis alle tre valgmuligheder, så det vil kun tiden vise," siger Brad Shimmin, der er ledende analytiker hos Current Analysis.

"Det er dog min forventning, at MySpace vil blive udskilt i et datterselskab, i hvad News Corp. - eller en potentiel ny ejer - håber, er et nærliggende og endnu urealiseret marked, som ikke er i direkte konkurrence med Facebook."

Må ikke være det samme som Facebook

Det ville være en god idé at sørge for, at MySpace ikke konkurrerer direkte med Facebook, tilføjer Shimmin. Facebook er blevet verdens dominerende sociale netværkssite med over en halv milliard brugere og mainstream-mediernes udelte opmærksomhed.

Det er ikke længe siden, MySpace var det førende sociale netværk og tiltrak både tweens og teenagere. Så fik Facebook bedre fodfæste og MySpaces status begyndte at glide ned på en mere og mere fjern andenplads.

Halvvejs gennem 2009 overgik Facebook officielt MySpace med flere unikke besøgende i USA og på verdensplan.

Så i november 2010 erkendte MySpace tilsyneladende sit nederlag med offentliggørelsen af en "mashup" med Facebook. Denne mashup er grundlæggende set en forbindelse mellem de to sites, der gør det muligt for brugerne at portere data fra deres Facebook-profiler, så indhold herfra kan fylde ud på deres MySpace-profiler.

"Det tjener som en påmindelse om, at vi som brugere er meget omskiftelige og let vil bevæge os videre til det næste, der bliver populært," påpeger Rob Enderle, der er analytiker hos Enderle Group. "Jeg er sikker på, at det er noget, der kan give Facebooks chefer søvnløse nætter."

Tvivler på god pris

Han bemærker også, at det er muligt, at MySpace simpelthen er for svækket til at kunne sælges til en anstændig pris.

"Det virker som et kæmpe spild bare at lukke det ned, selvom det tilsyneladende er den kurs, de er på," vurderer Enderle, som bemærker, at Google måske kunne være en køber, da der har været rygter om, at virksomheden forsøger at opbygge sit eget sociale netværk.

"Men Google bryder sig ikke om beskadigede varer, så her vil man heller ikke betale særlig meget for det," vurderer Enderle.

Han tilføjer, at Facebook måske vil være interesseret i et slagtilbud på MySpace om ikke andet så for at flytte brugerne over til Facebooks netværk.

Shimmin tvivler dog på, at Facebook bekymrer sig om MySpaces tilbageværende brugerbase eller dets partnere og teknologi. I stedet kan det tænkes, at Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, vil købe MySpace alene for at lukke det ned, så andre ikke køber det og bygger det op igen.

"Markedet for sociale netværkssites til forbrugere er ekstremt omskifteligt med en notorisk illoyal brugerbase," forklarer Shimmin. "Enhver mulighed for at fjerne en mulig fremtidig trussel bør overvejes."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job