Artikel top billede

Danskerne aner intet om net-supermarkeder

At købe mælk og brød over nettet er en by i Rusland for danskerne. Det er de færreste, der rent faktisk har prøvet at handle dagligvarer på nettet, viser en ny undersøgelse.

De danske forbrugere er ikke meget for at købe æg, mælk og gær med musen.
 
Faktisk har hovedparten af danskerne aldrig prøvet at handle dagligvarer i et net-supermarked. 90 procent har således ikke lagt brød, smør og pålæg i den virtuelle kurv. Og det skyldes måske, at knap 40 procent af danskerne overhovedet ikke kender nogle net-supermarkeder.
 
Det viser en undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget i samarbejde med TNS Gallup, der har spurgt 2.152 forbrugere om deres kendskab og holdninger til 10 net-supermarkeder i Danmark.
 
Jagter tilbud på nettet
Økonomiske besparelser er hovedargumentet for at handle på nettet.

"Undersøgelsen viser, at mange forbrugere gerne vil handle dagligvarer på nettet, hvis varerne er billigere end i butikkerne. De, der ikke bruger netsupermarkeder, tænker altså mere på varens pris, end på hvor meget tid, transport og slæb man sparer", udtaler Søren Gaard, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Næsten halvdelen (48 procent) af de forbrugere, der ikke har handlet hos net-supermarkeder, vil overveje det, hvis varerne var billigere end i almindelige butikker
 
Hvor og hvornår?
Omkring en tredjedel af de handlende i undersøgelsen angiver tidsbesparelse og geografisk uafhængighed som en stor fordel i forhold til at klikke sig igennem hylderne og undgå den obligatoriske kø for at slippe slanterne ved udgangen.
 
Flere fortæller, at de ville handle ind online, hvis de kunne vide sig sikre på, hvornår varerne blev leveret.
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget flere prøvekøb for at teste kvaliteten af leverancerne.
 
"Prøvekøbene viser, at der i stort set alle tilfælde er overensstemmelse mellem bestilling og den faktiske levering - både når det gælder varernes kvalitet, og hvorvidt man modtager de korrekte varer til den aftalte tid," skriver styrelsen i en pressemeddelelse i forbindelse med undersøgelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere