Webbutikker kæmper med kriminelle kunder

Foreningen for internethandel, FDIH, har øjene rettet mod kunder, der snyder web-butikker. Ikke omvendt.

Artikel top billede

Læs også:

Rasende webkunder: Hvor er vores smartphones?

Vrede kunder politianmelder webbutik for fusk

I sidste uge skrev Computerworld at Diamond Data i flere tilfælde har trukket penge fra kunders konti uden at sende varerne.

Hos FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, er bekæmpelsen den slags svindel imidlertid ikke noget, der er fylder meget på dagsordnen.

Her er fokus rettet den modsatte vej. Nemlig mod kunder, der forsøger at snyde web-handlerne. 

Hører til sjældenhederne 

"Egentlig svindel og misbrug af kundernes tillid er noget, som hører sjældenhederne til," vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

Ifølge ham er problemerne, vi ser idag, typisk tilfælde, hvor hårdt pressede butikker ikke lever op til det, de skal levere, fordi det er de sidste aktiviteter i en døende forretning, der ofte går konkurs kort tid efter.

Derudover er der principielle diskussioner om, hvordan man for eksempel reparerer en computer.  

"Vi er på et niveau, hvor der er grund til at have fuld tillid til dem, man handler med," siger han og peger på e-handelsmærket, hvis man vil være helt sikker.

En undersøgelse viste for nylig også, at danskerne er europamestre i nethandel.

FDIH, hvis medlemmer godt nok er netop forretningerne, oplever i stedet flere episoder, der går den anden vej. 

"Vi oplever et stigende problem med nogen, der forsøger at bestille varer, få dem leveret og bagefter trækker betalingen tilbage eller bruger falske kreditkort. Det er faktisk et meget større problem. Det er netbutikkerne, der bliver klemt i øjeblikket" siger Henrik Theil. 

Stigende kortsvindel på nettet

Hos Nets fører man statistik over Dankort-svindlen på nettet i Danmark.

Fra 2009 til 2010 er fuskeriet steget med 76 procent til svindel for i alt 6,7 millioner kroner ud af en omsætning på 14 milliarder. Omsætningen steg med 41 procent fra 9,9 milliarder kroner. 

Svindlen stammer typisk fra kortoplysninger, som svindlere har hacket sig til, købt på nettet af andre hackere eller lignende.
 
De mest populære ting at svindle sig til er ifølge Nets typisk dyr forbrugerelektronik eller generelt situationer, hvor man som svindler kan få "penge ud". 

Der er som regel tale om et egentligt tredjemandsmisbrug, som betyder, at forretningen oftest ender med et tab, da de ikke kan dokumentere, at kortholderen har modtaget varen. De må så forsøge at få varerne retur fra dem, som har modtaget dem.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S