Webbutikker kæmper med kriminelle kunder

Foreningen for internethandel, FDIH, har øjene rettet mod kunder, der snyder web-butikker. Ikke omvendt.

Artikel top billede

Læs også:

Rasende webkunder: Hvor er vores smartphones?

Vrede kunder politianmelder webbutik for fusk

I sidste uge skrev Computerworld at Diamond Data i flere tilfælde har trukket penge fra kunders konti uden at sende varerne.

Hos FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, er bekæmpelsen den slags svindel imidlertid ikke noget, der er fylder meget på dagsordnen.

Her er fokus rettet den modsatte vej. Nemlig mod kunder, der forsøger at snyde web-handlerne. 

Hører til sjældenhederne 

"Egentlig svindel og misbrug af kundernes tillid er noget, som hører sjældenhederne til," vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

Ifølge ham er problemerne, vi ser idag, typisk tilfælde, hvor hårdt pressede butikker ikke lever op til det, de skal levere, fordi det er de sidste aktiviteter i en døende forretning, der ofte går konkurs kort tid efter.

Derudover er der principielle diskussioner om, hvordan man for eksempel reparerer en computer.  

"Vi er på et niveau, hvor der er grund til at have fuld tillid til dem, man handler med," siger han og peger på e-handelsmærket, hvis man vil være helt sikker.

En undersøgelse viste for nylig også, at danskerne er europamestre i nethandel.

FDIH, hvis medlemmer godt nok er netop forretningerne, oplever i stedet flere episoder, der går den anden vej. 

"Vi oplever et stigende problem med nogen, der forsøger at bestille varer, få dem leveret og bagefter trækker betalingen tilbage eller bruger falske kreditkort. Det er faktisk et meget større problem. Det er netbutikkerne, der bliver klemt i øjeblikket" siger Henrik Theil. 

Stigende kortsvindel på nettet

Hos Nets fører man statistik over Dankort-svindlen på nettet i Danmark.

Fra 2009 til 2010 er fuskeriet steget med 76 procent til svindel for i alt 6,7 millioner kroner ud af en omsætning på 14 milliarder. Omsætningen steg med 41 procent fra 9,9 milliarder kroner. 

Svindlen stammer typisk fra kortoplysninger, som svindlere har hacket sig til, købt på nettet af andre hackere eller lignende.
 
De mest populære ting at svindle sig til er ifølge Nets typisk dyr forbrugerelektronik eller generelt situationer, hvor man som svindler kan få "penge ud". 

Der er som regel tale om et egentligt tredjemandsmisbrug, som betyder, at forretningen oftest ender med et tab, da de ikke kan dokumentere, at kortholderen har modtaget varen. De må så forsøge at få varerne retur fra dem, som har modtaget dem.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job