Sundheds-it kan spille sig til succes

Sundhedssektoren må lære af Facebook og Zynga, hvis de løbske sundhedsudgifter skal tøjles. Manden bag Google Health og Keas har en opskrift.

Artikel top billede

Læs også:
Er du klar til den ultimative udfordring af privatlivet?

Sådan klarede Regionernes Sundheds-it 2010

Forebyggelse er nøglen til at drive fremtidens sundhedssektor. Men hvordan får man mennesker til at gøre alt det, de godt ved er sundt men ikke gider?

Lav et spil. Så enkelt er svaret fra Adam Bosworth, selvom han har måttet lære det på den hårde måde.

Adam Bosworth er manden som stod bag Google Health, og siden har han startet Keas. Det amerikanske firma arbejder med at gøre sundhed til et personligt anliggende og bruger spil med elementer af sociale medier som fundament.

Platform for sundheds-it

Det talte han om på Careware 2011 på Aarhus Rådhus. Konferencen om sundheds-it og velfærdsteknologi markerer samtidig åbningen af udstillingen af samme navn, hvor 40 udstiller frem til søndag give deres bud på careware.

"Careware kan blive en milliardforretning i fremtiden og samtidig udvikle vores sundhedssektor. Med Careware ønsker vi at skabe en platform for ny teknologi på sundhedsområdet, og Aarhus ønsker at være en meget aktiv og risikovillig modtager af teknologien."

Sådan sagde borgmester Nicolai Wammen (S), da han åbnede Careware 2011. Men allerede den første taler trak de barske realiteter op.

Behandlingsteknologi blive dyrere

"Udgifterne til sundhedssektoren løber løbsk fordi vi bliver ældre og får flere kroniske sygdomme, samtidig med, at avanceret teknologi gøre behandlingen stadig dyrere. Teknologi til behandling i sundhedssektoren er et af de få områder, hvor it rent faktisk ikke bliver billigere," siger Adam Bosworth.

"Men løsningen på de løbske sundhedsudgifter ligger ikke i behandlingen men i forebyggelsen. Et velkendt faktum som er ganske svær at efterleve, for hvordan får vi mennesker til at gøre alle de ting, som de godt ved gør dem sundere," spørger han og giver selv svaret.

Lær af Facebook og Zynga

"Lær af Facebook og Zynga, som er folkene bag det super populære spil som Farmville. Brug computerspillets metode med belønning. Tilsæt sociale elementer som forpligtelse. Og dikter aldrig nogensinde brugerne, hvordan de skal gøre."

Efter Google Health, som grundlæggende er et sted, hvor brugerne kan opbevare personlige helbreds informationer og sætte mål for forbedring, har Adam Bosworth arbejdet på, at få mennesker til rent faktisk at gøre noget ved dårlig livsstil, før det bliver til sygdomme. Keas finansieres i høj grad af amerikanske arbejdsgivere, som er med til at forebygge sygdomme for 15 til 20 dollars pr. "spil", som en medarbejder deltager i.

"Vi startede med at lave en "læge i en kasse". Altså en online service, hvor man på baggrund af helbredsoplysninger fik at vide, at man skulle tabe sig, hvordan man skulle gøre det og e-mail beskeder om, hvornår man skulle gøre det," fortæller Adam Bosworth.

Brugerne gider ikke belæres

"Problemet var bare, at brugerne aldrig kom tilbage. Efter vi har ændret det til spillet, så er mere end 70 procent af brugerne aktive i et spil om overvægt eller kolesterol i mere end ti uger," fortæller Adam Bosworth.

I spillene har der været pengepræmier. Men de er slet ikke nødvendige, for gennem et quiz-system har Keas opbygget en model, hvor man skal svare rigtig på den første quiz for at komme videre til den næste, og burgerne reagerer straks, når der ikke er flere quiz i et spil

Spillene er bygget op med hold på seks, som er afhængige af, at deltagerne er aktive. Her kommer den sociale forpligtelse ind i spillet.

Hvorfor gør I ikke det?

"Vi har en god forretning med spillene i USA, men vi er afhængige af mange arbejdsgivere til at betale. I Danmark kunne det offentlige jo være betaler, det ville være meget lettere med en betaler," siger Adam Bosworth.

"Det er en af grundene til at jeg er her. Jeg er nysgerrig efter at finde ud af, hvorfor sundhedsvæsner som det danske ikke bruge onlineløsninger som spil?"

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job