Tinglysnings-bøvl: Advokater taster info 1.000 gange

Den digitale tinglysning er langt fra i mål. Blandt andet mener advokaterne, at de administrative byrder fortsat er for store.

Artikel top billede

Læs også:
[b]Først i 2013 får du glæde af den digitale tinglysning

[/b]Advokaterne oplever ikke tinglysnings-systemet som færdigt.

Det forklarer administrerende direktør for Danske Advokater, Paul Mollerup.

Derfor er han heller ikke overrasket over, at det på nuværende tidspunkt er umuligt at lave en måling af gevinsterne ved tinglysningen.

Direktøren oplyser, at når det gælder reduktion af de administrative byrder for advokatvirksomhederne, er der desværre eksempler på, at overgangen til den digitale tinglysning påfører advokatvirksomhederne voldsomme arbejdsbyrder.

Det kan for eksempel forekomme i forbindelse med ændringer af deklarationer eller ejerforeningsvedtægter, hvor den samme ændring vedrører mange ejendomme eller ejerlejligheder.

"Vi har oplevet situationer, hvor man skal ændre samme oplysning i mere end 1.000 deklarationer."

"Med den digitale tinglysning skal vi manuelt rette den samme oplysning 1.000 gange, hvor vi tidligere kunne sende én meddelelse ind, om at det skulle ændres alle stederne," siger Paul Mollerup.

Han forklarer, at det minimum vil tage en garvet advokatsekretær tre måneder at taste oplysningerne ind manuelt.

Lettelse for snorlige opgaver

På nogle områder er der dog en administrativ lettelse at hente.
"Der er ingen tvivl om, at den digitale tinglysning er en administrativ lettelse for de mange, der alene foretager de enkle, snorlige tinglysninger."

"Men for de mere komplicerede sager er det bestemt ikke altid tilfældet. Og det er typisk dem, vore medlemmer sidder med," påpeger Paul Mollerup.

Han arbejder i øvrigt selv med de pågældende målinger i EU-regi, hvor han er medlem af Kommissionens såkaldte Stoiber-gruppe, der skal lempe de administrative byrder for virksomhederne i EU.

Fortsat børnesygdomme

Hans konklusion er derfor, at den digitale tinglysning langt fra er i mål.

"Så snakken om, at børnesygdommene er væk, køber vi ikke. For hvis systemet på alle områder fungerer, som det var tænkt, er der dele af det, der skal tænkes om igen," siger han.
Paul Mollerup forklarer, at der ikke er meget grin ved, at man sparer mange millioner kroner i personale hos tinglysningen, hvis man bare læsser arbejdet over på advokatvirksomhederne.

"Brugervenligheden er ikke til stede, hvis man via såkaldte selvbetjeningsløsninger beder advokater om manuelt at udføre det arbejde, som retternes personale tidligere udførte," siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car