Hovedbrud i dansk region: Hvilke it-folk skal vi nu fyre?

Region Syddanmark aner endnu ingenting om, hvordan, hvornår eller hvem en kommende massefyring af it-folk vil ramme.

Artikel top billede

Læs også: Region på vej med massefyringer af it-folk.

Region Syddanmark er helt i vildrede, efter regionens ledelse tirsdag besluttede, at der skal spares 20 millioner kroner på it-budgettet. Heraf skal de 10 millioner kroner hentes på lønnings-kontoen, hvilket du kan læse mere om her.

Region Syddanmarks direktør for It-service, Jan Topp Rasmussen, ved endnu ingenting om hvordan, hvornår og hvor mange personer, besparelserne vil ramme.

"Vi har endnu ikke tal på, hvor mange it-folk, der skal fyres. Vi skal finde ud af, hvilke kriterier der er og hvilke områder, vi ikke længere eventuelt skal servicere på. Der foregår et afklaringsarbejde på, hvordan den her besparelse skal udmøntes," siger han.

Ved ikke hvornår

Der er heller ikke afklaring på, hvornår de første fyringer vil finde sted.

"Der er en forventning om, at vi senest ved årets udgang har fået effektueret de her besparelser, men jeg ved ikke endnu, hvornår de første fyringer kommer," siger Jan Topp.

Han kan heller ikke sige noget om, hvilke type folk i it-afdelingen, som fyringerne vil ramme.

"Det er ikke afdækket, hvilke områder, det kommer til at dreje sig om," siger it-direktøren.

Overskred budgetterne

Behovet for besparelserne skyldes blandt andet, at it-området har overskredet sit budget.

"Der er foretaget nogle investeringer, hvor de forventede besparelser ikke er taget hjem. Så er der et merforbrug på budgettet, som skal dækkes et eller andet sted," forklarer Jan Topp Rasmussen.

Udover de 10 millioner kroner, som skal findes på fyringer, skal der findes yderligere 10 millioner kroner på andre områder.

"Vi ser på, om vi kan optimere kontrakter, licenser og indkøbsaftaler og om vi kan effektivisere ved at køre stordrift i forhold til indkøb. Vi kan muligvis få noget volumenbesparelse ved storindkøb for hele regionen stedet for, at hvert enkelt sygehus køber ind," siger Jan Topp Rasmussen.

Læs også: Region på vej med massefyringer af it-folk.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S