Dansk teenager bag tonsvis af Facebook-spam

Sikkerhedsfirmaer og Facebook samarbejder om at holde en dansk teenager væk fra Facebook, fordi han spreder snavs på siden.

Artikel top billede

Læs også: Så hurtigt kan de net-kriminelle få has på dig

Sådan bliver du fuppet på Facebook

Dine Facebook-venner er farlige

En dansk teenager sætter både Facebook-udviklere og sikkerhedsfolk i arbejde.

Det fortæller sikkerhedsfirmaet CSIS, der sammen med Facebook netop har lukket 20 såkaldte Likejacking-kampagner, som alle var søsat af en dansk teenager.

Hans formål med kampagnerne er at tjene hurtige penge på banner-klik igennem affiliate-netværk, der betaler penge for trafik.

I like

Likejacking, også kendt som clickjacking, er ved at blive et udbredt fænomen på Facebook.

Likejacking-kampagner har til formål at lokke almindelige Facebook-brugere til at klikke på "synes godt om" på det sociale netværk.

Derved kan der overføres trafik til skumle websider, som tilbyder konkurrencer og alskens tvivlsomme reklamer.

Ifølge CSIS er problemet med denne form for "viral-markedsføring", at det på mange områder er identisk med e-mail-spam. Det er uønsket, og lokkemaden svarer typisk ikke til det, som brugeren forventer.

Samtidig er det irriterende og ødelægger oplevelsen for de mange, der vil anvende Facebook til at holde kontakt med venner og bekendte. 

Sidst men ikke mindst strider det mod Facebooks reglement.

Læs også: Så hurtigt kan de net-kriminelle få has på dig

Sådan bliver du fuppet på Facebook

Dine Facebook-venner er farlige

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Konsulent til It-økonomistyring på udlændinge- og integrationsområdet

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job