NNIT: Køreskole-it kommer aldrig til at køre ordenligt

NNIT erkender, at køreskolernes prøvebooking-system ikke virker efter hensigten. Og det kommer det heller ikke til med den eksisterende kode.

Artikel top billede

Læs også: Kørelærere i it-blindgyde: Vi har fået nok!

Danske køreskolelærere er dagligt frustrerede over de mange problemer og lange ventetider, som køreprøve-bookingsystemet byder på.

Et værktøj, der er fundamentet for at drive en køreskole.

"Jeg kan ikke huske, hvornår jeg har åbnet systemet uden at modtage en fejlmeddelelse," har Jes Schmidt, talsmand for foreningen af frie kørelærere, tidligere sagt til Computerworld.

NNIT, der har udviklet systemet og samtidig driver det, indrømmer da også, at alt ikke fungerer efter hensigten.

"Problemerne kan vi ikke snakke os ud af. Det er et gammelt system, der løbende er blevet lappet. Det betyder, at der er lange svartider, og jeg kan godt forstå, at der er frustration blandt brugerne," siger Lars Andersen, der er vice president i NNIT.

Kræver helt ny kode

Han mener ikke, at det nuværende system kommer til at glide i olie.

"Vi har nedsat en taskforce, der skal sikre stabil drift, men det vil nok kræve et nybygget system, hvis det skal blive et moderne it-system. Det vil vi indstille til Kommunernes Landsforening," siger han.

Et andet problem for køreskolelærerne er, at systemet ikke virker med Macs Safari-browser.

"Det er ikke noget at gøre ved, men løsningen er, at man kan hente Firefox til Mac. Det løser problemet. Det er ikke muligt at understøtte alle browsere," lyder det fra NNIT.

Er det godt nok?

På NNIT's webside kan man blandt andet læse:

"NNIT skaber værdi ved at tage ansvar for vores kunders it, som var det vores egen. Vi sætter os i vores kunders sted og hjælper dem med at drive deres forretning mere effektivt gennem den rigtige brug af informationsteknologi."

Og

"Vi rådgiver om, udvikler, implementerer og drifter it-løsninger til regulerede brancher. Brancher, der stiller særligt høje krav til kvalitet og kontrol."

Lars Andersen, har I efter din mening efterlevet disse målsætninger i den it-løsning, som køreskolerne anvender til booking af prøver?

"Det er et gammelt system, der hen ad vejen er blevet lappet på. Det er ikke moderne længere."

Var det et ja eller et nej?

"Vi vil gerne levere et bedre system, men det vil kræve en investering."

Hvor mange penge vil det koste?

"Vi har ikke en konkret pris, men det vil vi drøfte med KL. Foreløbig vil jeg foreslå KL, at vi sætter os ned med køreskolelærerne og få løst de aktuelle problemer."

Så er bolden spillet over til kommunerne og deres pengepung.

Kommunernes Landsforening forsøgte i april at løse problemerne ved at sende it-løsningen ud i skyen, men det fejlede totalt.

Systemet kom derefter derefter tilbage i NNIT's datacenter, hvor problemerne ifølge både Kørelærerforeningen og NNIT altså fortsætter.

Læs også: Kørelærere i it-blindgyde: Vi har fået nok!

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car