Så lav er din tillid til de danske teleselskaber

Danskerne giver telebranchen fingeren helt nedad i en ny forbrugerundersøgelse. Brugtvognsforhandlere er mere troværdige, mener de danske forbrugere. Læs hvorfor.

Artikel top billede

Foto: Eric Hood / iStockphoto.com. (Foto: Eric Hood /)

Telebranchen får drøje hug af Forbrugerstyrelsen i styrelsens tilbagevendende Forbrugerredegørelse.

11.000 forbrugere har vurderet 49 danske forbrugsmarkeder og givet karakterer mellem 0 til 10 ud fra spørgsmål om tillid, gennemsigtighed og klageforhold.

Som sædvanligt ligger telebranchen helt i bund i undersøgelsen, fordi kunderne ikke kan gennemskue sammenhængen mellem pris og kvalitet og klagemulighederne.

Helt i bund i undersøgelsen ligger TV-pakker/kanaler på en 49. plads, hvorefter mobiltelefon-abonnementer og fastnettelefon-abonnementer ligger på henholdsvis 48. og 47. pladsen.

Markedet for brugte køretøjer ligger til sammenligning på en 45. plads.

Kom nu i gang

Sidste år lå telebranchen også helt i bund i opgørelsen, hvor branchen blev overgået af blandt andet selvbetjente solcentre, som danskerne havde mere tillid til.

Og hos Forbrugerstyrelsen er man klar med en opsang til de mindst troværdige brancher som telebranchen i Danmark, der år efter år bliver ved med at score ekstremt lavt i Forbrugerredegørelse 2010.

Især hæfter Forbrugerstyrelsen sig ved, at klageforholdene ikke bliver mere klare, og at klagerne i telebranchen ikke bliver behandlet ordentligt.

"Det er et åbenlyst paradoks, at forbrugerne ofte oplever grund til at klage og samtidig har meget lav tillid til, at klagerne bliver behandlet ordentligt. Det er forbrugerne ikke tjent med. Klageforholdene har en stor betydning for forbrugernes oplevelse af et marked, og derfor er det oplagt for brancherne at starte der," udtaler Forbrugerstyrelsens direktør, Tanja Franck, i en pressemeddelelse.

Læs hele Forbrugerredegørelse 2010 her.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job