Artikel top billede

Du bliver tæppebombet med online-reklamer

Er du træt af digitale reklamer? Så skal du finde en ekstra portion tålmodighed frem, for der kommer endnu flere. Ikke bare på nettet, men også i din lomme.

I 2015 vil 95 procent af de danske husholdninger have bredbåndsinternet, hvilket vil gøre Danmark til et af de mest opkoblede lande i verden.

Samtidig bliver flere reklamer digitale.

Det konkluderer revisions- og rådgivningsfirmaet PwC i undersøgelsen Global Entertainment & Media Outlook, som tager pulsen på markedet for internet.

Samlet set vil der ifølge rapporten være internet-adgang fra 2,52 millioner danske hjem om fire år. Udviklingen drives af et stigende forbrug af bredbånd og mobil internet-adgang.

Reklame-inferno

PcW forudsiger, at globalt set vil internettet være det hurtigst voksende annonceområde i de kommende fem år og vil i 2012 overhale aviserne og blive den næststørste kategori efter tv.

I Danmark vender styrkeforholdet mellem internet- og avisannoncer først i 2014, hvor det samlede marked for internet-reklame vil omsætte for fire milliarder kroner.

Det er primært den tidligere nævnte ekspansionen i antallet af hjem med bredbånd, som gør markedet for internet-reklamer lukrativt.

Det gør, at investeringer i eksempelvis søgemaskinereklamer vil vokse hastigt i løbet af de næste fem år.

Denne del af internet-reklamerne forventes årligt at vokse med næsten ti procent frem mod 2015.

Telefonen som reklamesøjle

Udbredelsen af smartphones åbner ifølge PwC's undersøgelse op for et helt nyt reklamemarked.

Mobile internet-reklamer havde i 2006 en omsætning på blot fem millioner kroner i Danmark.

Med en årlig vækst på 27 procent fra 2011 til 2015 vil denne omsætning i 2015 være oppe på 170 millioner kroner.

Det gør denne del af internet-reklamemarkedet til det suverænt hurtigst voksende segment.

"Kombineret med en voksende trafik på sociale medier, som også genererer et kommercielt potentiale, er mobile internet-reklamer et af de områder, som vil have stigende indflydelse på reklamebranchen de kommende år," siger John G. Sørensen, medieekspert hos PwC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere