Skat: Genansættelse af CSC-fyrede kan afkorte pukkel

En månedslang arbejdspukkel hos CSC kunne formentlig overstås hurtigere, hvis virksomheden genansatte fyrede kundegruppefolk, mener Skat.

Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal)

Kalenderen kommer til at skrive august før CSC er kommet helt igennem den arbejdspukkel på batch-kørsler fra Skat, som er opstået i forbindelse med arbejdskonflikten mellem Prosa og CSC.
 
Det fortæller Thomas Fredenslund, som er projektdirektør hos SKAT.
 
Arbejdspuklen er opstået i kølvandet på en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse hos CSC omkring påske, hvor en række medarbejderne gik hjem i protest over at skulle oplære deres egne vikarer.
 
Det fik efterfølgende CSC til at bortvise medarbejderne og fylde deres pladser ud med vikarer, konsulenter og kolleger fra CSC-afdelinger i andre lande. 

Stadig ingen genansættelse 

CSC har efter konflikten åbnet en dør på klem for genansættelse af de bortviste medarbejdere og har ligeledes slået jobbene op.

Ansættelsesproceduren er ifølge virksomheden i gang, men CSC har ifølge virksomhedens eksterne PR-bureau ingen kommentarer til processen, som er et internt anliggende. 

Hos SKAT fortæller Thomas Fredenslund, at Skat ikke har nogen holdning til, om CSC tager de pågældende medarbejdere tilbage eller ej.
 
"Det vi må forholde os til, er at CSC har lovet, at de nye folk, der er på opgaven, kan løse det ligeså godt, som de der var på opgaven tidligere. Og at CSC forventer, at denne her pukkel er nedbragt ved udgangen af juli," siger Thomas Fredenslund. 

Månedlang pukkel forude  

Til gengæld har myndigheden en holdning til at leverandøren får afviklet den opståede pukkel tilpas hurtigt, fortæller han:
 
"Billedet er, at erhvervsområdet er på plads, og at de store dele af personområdet er på plads, men at der er et udestående særligt på området omkring værdipapirer, som juli skal bruges på," siger projekt-direktøren.
 
Han fortæller, at de bortviste medarbejdere formentlig i samarbejde med nyere folk i stillingerne ville kunne bringe arbejdspuklen hos leverandøren hurtigere ud af verden.   

"Der er da ingen tvivl om, og det tror jeg da også CSC selv vil sige, at hvis man forestillede sig de afskedigede folk kom tilbage, og hvis de sammen med de folk som nu er sat på opgaven - i mindelighed og med god ånd - kunne kaste sig over opgaven, så kunne de da sikkert nedbringe puklen hurtigere," siger Thomas Fredenslund.  

Han fortæller, at CSC ikke har givet Skat besked på, hvorvidt de vil tage de afskedigede medarbejdere tilbage. 

"Vi forholder os alene til, om puklen er nedbragt ved udgangen af juli," siger Thomas Fredenslund. 

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job