Apple sælger nu flere smartphones end Nokia

Nokias katastrofale salgstal lader Apple overtage førstepladsen som verdens største producent af smartphones.

Artikel top billede

Foto: Frederik Danvig.

Nokia har i flere år haft førertrøjen som verdens største producent af smartphones målt på antal solgte enheder.
 
Men den plads mister Nokia nu, efter at selskabet torsdag afslørede, at salget af smartphones faldt med 31 procent på bare tre måneder.
 
Apple suser dermed forbi Nokia og indtager førstepladsen som verdens største producent af smartphones, skriver Financial Times.
 
Den amerikanske elektronikproducent solgte i årets andet kvartal 20,3 millioner iPhones, mens Nokia solgte 16,7 millioner smartphones.
 
Sydkoreanske Samsung kan muligvis også overhale Nokia, når firmaet afslører sine salgstal for årets andet kvartal. I årets første kvartal solgte Samsung 12,6 millioner smartphones. Derudover er det også muligt, at Samsung snart overtager førstepladsen som verdens største mobilproducent. 
 
Forsøger at sælge dødsdømt projekt
Forbrugernes flugt fra Nokias smartphones skal ses i lyset af, at Nokia i øjeblikket sender smartphones på markedet med et operativsystem, Symbian, som selskabet allerede har meddelt, at det ikke ønsker at satse på.
 
Nokia har oplyst, at selskabet i stedet skifter over til Microsofts Windows Phone som operativsystem, men den første telefon med denne platform kan først være klar sidst på året. 

Dermed bliver Nokia nødt til fortsat at sende sine Symbian-mobiler på gaden, indtil det nye system er klar.

Det finske selskab har forsøgt at berolige forbrugerne ved at sige, at systemet understøttes flere år ud i fremtiden, men det har tilsyneladende ikke virket i tilstrækkelig grad.
 
Udover Windows Phone-telefonerne sidst på året vil Nokia også sende en smartphone på gaden med et helt nyt operativsystem i form af MeeGo. Det sker, når selskabet lancerer sin N9-mobil, som dog bliver den eneste med MeeGo-platformen.
 
Ligesom Nokia lukker Symbian-projektet ned, så har selskabet allerede meddelt, at MeeGo ikke har nogen fremtid, trods den første MeeGo-mobil endnu ikke er sendt på gaden.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    SAP SuccessFactors Partner Pentos har pr. 1. marts 2026 ansat Plamena Cherneva som Seniorkonsulent indenfor SuccessFactors HCM. Hun skal især beskæftige sig med konfiguration og opsætning af SuccessFactors suiten, samt udvikle smarte løsninger til mellemstore danske virksomheder. Hun kommer fra en stilling som løsningsarkitekt indenfor HR IT hos LEO Pharma. Hun har tidligere beskæftiget sig med HR procesdesign, stamdata og onboarding. Nyt job

    Plamena Cherneva

    SAP SuccessFactors Partner Pentos