Danske it-firmaer: De store kunder træder på os

De store virksomheder presser de mindre danske it-virksomheder så meget på maven, at grænsen er ved at være nået. Se her, hvordan det foregår.

Artikel top billede

Foto: Marya Ennesen Kromann (Foto: Marya Ennesen Kromann)

Vi kender alle scener fra film, hvor en lille spinkel gut må aflevere sine frokostpenge til den store bølle på skolen.

Da han er mindst, er der ikke meget, han kan gøre. Hvis han forsøger at sætte sig imod, er det ham selv, der kommer til skade.

Her gik vi og troede, at denne situation hører til i den skønlitterære verden eller i landets folkeskoleklasser, hvor børnene ikke har lært at omgås hinanden på ordentlig vis endnu.

Men der tog vi fejl.

I hvert fald mener de små i it-branchen, at de presses af de store. Dog er der ikke tale om tyveri, men magtforholdet er ikke ulig drengenes i skolegården.

De små og mellemstore virksomheder kan intet stille op, når de store kunder såsom IBM, KMD & Logica forlanger lange betalingsfrister.

"Vi har kunder, der kræver, at vi skal acceptere 90 eller 120 dages betalingsfrister. Ellers får vi ikke aftalen. Så er det jo svært at sige nej," fortæller Lars Damgaard, som er administrerende direktør i den mellemstore konsulent- og projektvirksomhed Ciber Danmark A/S.

På samme måde som den spinkle dreng i skolegården risikerer de mindre virksomheder blot at skade sig selv, hvis de siger fra. De risikerer nemlig at miste en stor kunde og dermed en betydelig indkomst.

"Der er jo ikke nogen af os, der i øjeblikket tør sige nej, fordi hver eneste omsat krone betyder alt for os," siger Jesper Rytter.

Han er direktør i den lille odenseanske it-servicevirksomhed ProKOM, der beskæftiger 10 mand.

Venter op til seks måneder

Det er ikke kun hos Ciber og ProKOM, at de kender til presset fra de store virksomheder, der truer med at tage deres opgaver andetsteds, hvis ikke de små virksomheder imødekommer deres krav til betalingsfristerne.

Computerworld har foretaget en stikprøve blandt 10 små og mellemstore it-virksomheder i Danmark. De virksomheder, der er blevet spurgt, bekræftede alle, at de har været nødt til at acceptere betalingsfrister på typisk 90 dage og nogle steder helt op til seks måneder.

Det kan få store konsekvenser for de mindre firmaer. Underleverandører, lønninger og moms af omsætningen skal nemlig betales løbende, så det kan være problematisk at skulle vente længe på betalingen for udført arbejde.

"Det øger likviditetspresset, med mindre man selv kan presse sine underleverandører. Det kan man som mindre eller mellemstor sjældent. Og det betyder så, at man kommer til at lege bank for de store," forklarer Lars Damgaard.

Det er ikke ondt ment

Mens der blandt de små og mellemstore virksomheder er enighed om, at problemet er til stede, er der blandt de små og mellemstore virksomheder delte meninger om de store kunders motiver.

"Der er jo ikke nogen, der gør det af ond vilje. Men da prisen på penge og renten er steget, og det er blevet svært at låne, så har man fundet på, at man kan få en form for gratis kredit ved at presse nedad i systemet," siger Lars Damgaard.

De små virksomheder fortæller alle, at efterspørgslen på lange betalingsfrister er blevet mere udbredt de seneste år, hvor der er kommet fokus på at optimere ved at spare på alt inklusiv papir, lys, varme og likviditet.

Flere af de mindre virksomheder mener dog, at de store virksomheder ikke udviser forståelse for forretningsgangen, når de nøgternt vurderer og presser betalingsbetingelserne.

"På mange måder synes jeg det er lidt uforskammet. Vores små virksomhedskolleger ville ikke gøre det, for de ved, at det gør ondt. Men jeg kan mærke, at de store virksomheder kun har fokus på at optimere," fortæller Jesper Rytter og fortsætter:

"En del af optimeringen ligger hos nogle dedikerede folk, som ikke kigger så meget på samhandelsdelen, det menneskelige eller etiske i det. De kigger udelukkende på, hvor meget de kan spare ved at strække betalingerne." 

Lovgivning eller lån?

Uanset motiverne for presset på betalingsfristerne, står de små og mellemstore virksomheder indimellem i situationer, hvor de ikke rigtig kan stille noget op, hvis de vil bevare aftalen med kunden.

En anden lille it-virksomhed kæmper dog for at gøre op med den betalingskultur, de mindre virksomheder føler sig fangede i. Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) gæstede i den forgangne uge konsulenthuset P.Ø. Data til en diskussion om de små og mellemstore virksomheders vilkår.

P.Ø. Data opfordrede i den forbindelse til, at man i Danmark hurtigst muligt gennemfører EU-direktivet om bekæmpelse af sene betalinger. Direktivet er offentliggjort 23. februar 2011, men skal dog først være implementeret inden 16. marts 2013. 

Mens P.Ø. Data presser på for at få EU-direktivet ratificeret i Danmark, mener Jesper Rytter fra ProKOM ikke, at lovgivning er løsningen. I stedet peger han på bankerne. Han mener, der er behov for åbne banker, der er mere villige til at låne penge ud, så de små virksomheder ikke behøver agere bank over for de store.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger Sektionsledere til Center for Informationer og Datagovernance

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job