Artikel top billede

Foto: Marya Ennesen Kromann (Foto: Marya Ennesen Kromann)

Danske it-firmaer: De store kunder træder på os

De store virksomheder presser de mindre danske it-virksomheder så meget på maven, at grænsen er ved at være nået. Se her, hvordan det foregår.

Vi kender alle scener fra film, hvor en lille spinkel gut må aflevere sine frokostpenge til den store bølle på skolen.

Da han er mindst, er der ikke meget, han kan gøre. Hvis han forsøger at sætte sig imod, er det ham selv, der kommer til skade.

Her gik vi og troede, at denne situation hører til i den skønlitterære verden eller i landets folkeskoleklasser, hvor børnene ikke har lært at omgås hinanden på ordentlig vis endnu.

Men der tog vi fejl.

I hvert fald mener de små i it-branchen, at de presses af de store. Dog er der ikke tale om tyveri, men magtforholdet er ikke ulig drengenes i skolegården.

De små og mellemstore virksomheder kan intet stille op, når de store kunder såsom IBM, KMD & Logica forlanger lange betalingsfrister.

"Vi har kunder, der kræver, at vi skal acceptere 90 eller 120 dages betalingsfrister. Ellers får vi ikke aftalen. Så er det jo svært at sige nej," fortæller Lars Damgaard, som er administrerende direktør i den mellemstore konsulent- og projektvirksomhed Ciber Danmark A/S.

På samme måde som den spinkle dreng i skolegården risikerer de mindre virksomheder blot at skade sig selv, hvis de siger fra. De risikerer nemlig at miste en stor kunde og dermed en betydelig indkomst.

"Der er jo ikke nogen af os, der i øjeblikket tør sige nej, fordi hver eneste omsat krone betyder alt for os," siger Jesper Rytter.

Han er direktør i den lille odenseanske it-servicevirksomhed ProKOM, der beskæftiger 10 mand.

Venter op til seks måneder

Det er ikke kun hos Ciber og ProKOM, at de kender til presset fra de store virksomheder, der truer med at tage deres opgaver andetsteds, hvis ikke de små virksomheder imødekommer deres krav til betalingsfristerne.

Computerworld har foretaget en stikprøve blandt 10 små og mellemstore it-virksomheder i Danmark. De virksomheder, der er blevet spurgt, bekræftede alle, at de har været nødt til at acceptere betalingsfrister på typisk 90 dage og nogle steder helt op til seks måneder.

Det kan få store konsekvenser for de mindre firmaer. Underleverandører, lønninger og moms af omsætningen skal nemlig betales løbende, så det kan være problematisk at skulle vente længe på betalingen for udført arbejde.

"Det øger likviditetspresset, med mindre man selv kan presse sine underleverandører. Det kan man som mindre eller mellemstor sjældent. Og det betyder så, at man kommer til at lege bank for de store," forklarer Lars Damgaard.

Det er ikke ondt ment

Mens der blandt de små og mellemstore virksomheder er enighed om, at problemet er til stede, er der blandt de små og mellemstore virksomheder delte meninger om de store kunders motiver.

"Der er jo ikke nogen, der gør det af ond vilje. Men da prisen på penge og renten er steget, og det er blevet svært at låne, så har man fundet på, at man kan få en form for gratis kredit ved at presse nedad i systemet," siger Lars Damgaard.

De små virksomheder fortæller alle, at efterspørgslen på lange betalingsfrister er blevet mere udbredt de seneste år, hvor der er kommet fokus på at optimere ved at spare på alt inklusiv papir, lys, varme og likviditet.

Flere af de mindre virksomheder mener dog, at de store virksomheder ikke udviser forståelse for forretningsgangen, når de nøgternt vurderer og presser betalingsbetingelserne.

"På mange måder synes jeg det er lidt uforskammet. Vores små virksomhedskolleger ville ikke gøre det, for de ved, at det gør ondt. Men jeg kan mærke, at de store virksomheder kun har fokus på at optimere," fortæller Jesper Rytter og fortsætter:

"En del af optimeringen ligger hos nogle dedikerede folk, som ikke kigger så meget på samhandelsdelen, det menneskelige eller etiske i det. De kigger udelukkende på, hvor meget de kan spare ved at strække betalingerne." 

Lovgivning eller lån?

Uanset motiverne for presset på betalingsfristerne, står de små og mellemstore virksomheder indimellem i situationer, hvor de ikke rigtig kan stille noget op, hvis de vil bevare aftalen med kunden.

En anden lille it-virksomhed kæmper dog for at gøre op med den betalingskultur, de mindre virksomheder føler sig fangede i. Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) gæstede i den forgangne uge konsulenthuset P.Ø. Data til en diskussion om de små og mellemstore virksomheders vilkår.

P.Ø. Data opfordrede i den forbindelse til, at man i Danmark hurtigst muligt gennemfører EU-direktivet om bekæmpelse af sene betalinger. Direktivet er offentliggjort 23. februar 2011, men skal dog først være implementeret inden 16. marts 2013. 

Mens P.Ø. Data presser på for at få EU-direktivet ratificeret i Danmark, mener Jesper Rytter fra ProKOM ikke, at lovgivning er løsningen. I stedet peger han på bankerne. Han mener, der er behov for åbne banker, der er mere villige til at låne penge ud, så de små virksomheder ikke behøver agere bank over for de store.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere