Forleden fik 30.000 brugere af Jubiis personlige mail-adresser, der eksempelvis ender på @pedersen.dk, et ultimatum fra Jubii:
Betal 250 kroner for et medlemskab af Jubii Nation, eller mist din e-mail adresse.
- En e-mail adresse, som jeg har haft i de sidste tre år, og som alle mine venner, familie, nyhedsbreve og bekendte har, er
Presser citronen
Samtidig reduceres størrelsen på postkassen fra fem til tre megabyte, hvilket Lars Pedersen kalder "ubrugeligt".
- Jubii har hermed presset citronen endnu engang og må regne deres brugere for de rene idioter. Ikke nok med at man dagligt forpestes af flere og mere påtrængende reklamer, men nu forlanger Jubii også, at vi almindelige brugere skal betale for at lade os overdænge med tilbud på alt imellem himmel og jord, fortsætter Lars Pedersen.
Hos Jubii kommer kritikken ikke bag på direktør Martin Thorborg, som klart nok ikke er enig med de sure brugere:
- De skal bare være ufatteligt glade for, at vi har skænket dem en gratis e-mail adresse, som de har kunnet bruge i flere år, siger Martin Thorborg og tilføjer, at alternativet til det nye ultimatum ville være slet og ret at lukke kontiene.
Det nye krav om medlemskab gælder kun de 30.000 brugere, der har en e-mail adresse med et efternavn som domænenavn, eksempelvis pedersen.dk. De øvrige knap 300.000 brugere af Jubii Mail bliver ikke berørt.
- Men efternavns-adresserne er en begrænset ressource, og da vi skal have dækket vores omkostninger, er vi nødt til at gribe ind her, siger Martin Thorborg.
- Det er os, der er mest frustrerede. Vi må jo erkende, at den forretningsplan, vi lagde ud med, ikke holder, siger Thorborg og tilføjer, at netop mail-funktionen i øvrigt er den mest kostbare tjeneste at vedligeholde for Jubii.
Truer med stævning
Han oplyser, at han efter at have udsendt en e-mail til de 30.000 brugere kun har fået 20 klager, som til gengæld også truer med bål og brand, blandt andet at stævne ham for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg.
Jubii indførte Nation-medlemskabet for at finde nye indtægter, efter at salg af bannerreklamer ikke kunne række.
- Vi havde forventet at få 40.000 medlemmer i løbet af det første år, men det forudsatte en markedsføringskampagne til fem millioner kroner. De planer har vi sløjfet, for de fem millioner kan vi bruge på noget andet, siger Martin Thorborg.
I øjeblikket er Jubii Nation nået op på 11-12.000 betalende medlemmer, og der kommer mellem 60 og 100 nye medlemmer ind hver dag, oplyser Martin Thorborg.