Telefonproducenter revser mobilselskaber

Fire store producenter af mobiltelefoner kritiserer de danske teleselskaber for ikke at markedsføre de nye mobiltelefoner godt nok. I stedet for at fortælle om GPRS og MMS, synger de en sang om UMTS, der ikke vil være en del af forbrugernes hverdag i mange år frem, lyder kritikken.

Danske teleselskaber har så travlt med visionerne omkring UMTS, at de glemmer at informere kunderne om mulighederne med de aktuelle GPRS- og MMS-teknologier.

Sådan lyder kritikken fra Mobiltelebranchen, der blandt andet repræsenterer de store mobilproducenter Nokia, Sony Ericsson, Motorola og Alcatel.

- Det er en mærkværdig situation. Flere og flere har i dag mobiltelefoner, som kan bruges til overførsel af data i god kvalitet. Men operatørerne gør næsten intet for at markedsføre de aktuelle muligheder, siger Peer Kølendorf, direktør for mobildistributøren Comitel og formand for Mobiltelebranchen.

- Hvorfor tro på UMTS, når operatørerne intet gør for GPRS- eller MMS-tjenester? UMTS ligger flere år ude i fremtiden, siger Peer Kølendorf og opfordrer teleselskaberne til at fokusere på det, der giver kunderne ekstra værdi her og nu.

Hellere varemærke end teknik

Kritikken fra mobilproducenterne retter sig især mod TDC Mobil, efter at den nytiltrådte direktør, Mads Middelboe, i et interview til Erhvervsbladet har fortalt, at selskabet skal bruge sin energi på at skabe et godt varemærke frem for at fokusere på teknik, og at hans opgave i øvrigt bliver at udrulle UMTS-netværket.

TDC ønsker ikke at lægge sig ud med mobilproducenterne eller deres brancheorganisation. Selskabet føler sig misforstået:

- I virkeligheden er vi helt enige om, at de nuværende og kommende tjenester som eksempelvis GPRS og MMS er byggestenene til UMTS. Men kunderne er ligeglade med forkortelserne, de ønsker services og produkter, de kan bruge til noget, siger Mads Middelboe i dag.

Mobilproducenterne har i løbet af året introduceret en række nye mobiltelefoner med GPRS, der gør det muligt at wappe eller hente emails og alene betale for dataforbruget - ikke efter den forbrugte opkaldstid.

MMS, der gør det muligt at sende udvidede SMS-beskeder med lyd, fotos og animationer, er endnu ikke udbredt i mobiltelefonerne bortset fra Sony Ericssons succesfulde T68i-model.

Nokia har dog MMS-modeller lige om hjørnet, men ingen af de danske mobilselskaber har endnu opdateret deres netværk til MMS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere