EDS Danmark tabte 70 millioner

Den globale IT-service-virksomhed EDS måtte tilføre sit danske datterselskab 115 millioner kroner efter et nyt utilfredsstillende regnskab.

IT-service-virksomheden EDS må tage til takke med et fald i omsætningen for 2001 i Danmark og et underskud på 70 millioner kroner efter skat. I 2000 blev underskuddet 28 millioner. Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte årsregnskab.

EDS Danmark A/S Årsregnskab moderselskab
Millioner kroner20012000
Omsætning222,8229,3
Resultat af primær drift (EBIT)-65,6-25,2
Resultat før skat -70,1-28,1
Resultat-70,3-28,1
Egenkapital77,232,6
Antal ansatte181192

Det danske datterselskab har 181 ansatte, og de har tilsammen hentet 223 millioner i kassen sidste år, en tilbagegang på seks millioner kroner. Driftstabet blev på 66 millioner kroner på driften mod 25 millioner i 2000.

Underskuddet betegnes af bestyrelsen som utilfredsstillende. Hovedårsagen til det pauvre resultat er store salgsaktiviteter i 2001, som i sidste ende ikke gav kontrakter. Samtidig er der nedskrevet goodwill for lidt over 20 millioner kroner.

For at dække underskuddet har den amerikanske servicegigant måttet konvertere gæld for 115 millioner kroner til egenkapital i det danske datterselskab.

Det er kun kort tid siden at EDS mistede sin danske topchef i Norden og Holland, Asger Jensby. Asger Jensbys bratte farvel skete efter kun et halvt år i chefstolen.

På verdensplan har EDS 130.000 medarbejdere, men selskabet bebudede for nylig en fyringsrunde, fordi det har svært ved at leve op til sine finansielle mål.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere