WorldCom-kunder holder vejret

Kunderne i det konkursramte teleselskab WorldCom kan ikke opsige deres kontrakter. Nu holder de vejret, indtil der kommer en afklaring på det største erhvervskrak i USA's historie.

WorldComs topchef, John Sidgmore, lovede mandag, at selskabet hurtigt vil komme ud af sin krise. Men de store kunder hos teleselskabet ser frem til flere måneders usikkerhed omkring deres telefonlinjer.

- Alle, der er ansvarlige for deres firmas telekommunikation, bør have en anden leverandør i baglommen. Lige nu skal man følge udviklingen tæt og være klar til at rykke hurtigt, siger formanden for de amerikanske teleansvarlige, Bill Moore.

Det er nemlig ikke muligt at skifte leverandør nu, fordi WorldCom er under den såkaldte kapitel 11-beskyttelse. WorldCom er i princippet gået konkurs, men beskyttes mod sine kreditorer med henblik på at få virksomheden op at køre igen.

Kunder kan heller ikke opsige kontrakter i den periode, WorldCom er beskyttet af kapitel 11, medmindre teleselskabet leverer så ringe en service, at det i sig selv er et kontraktbrud.

Stabilisering

Den administrerende direktør John Sidgmore understregede mandag, at begæringen om kapitel 11-beskyttelse netop blev afsendt for at stabilisere WorldComs situation og give ledelsen fred til at håndtere den enorme gæld.

Målet er ifølge Sidgmore, at WorldCom skal slippe ud af konkursbeskyttelsen i første kvartal næste år og siden fremstå som en betydeligt stærkere virksomhed.

WorldCom søgte søndag aften om kapitel 11-beskyttelse svarende til at gå i betalingsstandsning. Som den øvrige branche er WorldCom ramt af faldende efterspørgsel på telekommunikation, men selskabet, der har hjemme i staten Mississippi, blev yderligere tynget, da regnskabsfusk for næsten 30 milliarder kroner blev afsløret i juni.

En af WorldComs største kunder er den amerikanske stat, der årligt køber teleydelser for over tre milliarder kroner.

Som andre kunder slår staten sig foreløbig til tåls med, at WorldCom ifølge den amerikanske lovgivning kun kan lukke sine netværk med et varsel på 31 dage.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S