Stadig sikkerhedshul hos Harald Nyborg

Handlende i varehuset Harald Nyborgs netbutik kunne indtil onsdag aften stadig se andre kunders ordrebekræftelser. En næsten to måneder gammel sikkerhedsfejl er dermed ikke på plads endnu.

Næsten halvanden måned efter afsløringen af et alvorligt sikkerhedshul i varehus-kæden Harald Nyborgs netbutik er fejlen ikke blevet rettet.

En af de ordrebekræftelser, som Harald Nyborg har blotlagt for sine kunder. Redaktionen har fjernet navn og adresse på kunden. Bestillingen er foretaget onsdag, og varerne betalt via Danske Banks netbetaling.
En af Computerworld Onlines læsere, Allan Bach, handlede onsdag i netbutikken og prøvede at ændre lidt på de internetadresser, der kom frem i browserens adressefelt.

Dermed fik han adgang til hundredvis af ordrebekræftelser, der minimum går tilbage til midten af juni måned.

Af ordrebekræftelserne kan man læse navn og adresse på kunder, se hvad de har købt, samt hvilken betalingsmetode, de har benyttet. Eksempelvis dankort, homebanking eller efterkrav.

Uvedkommende kan dog ikke se oplysninger om dankortnumre eller kontonumre.

I begyndelsen af juli opdagede en anden læser et hul i Harald Nyborgs netbutik, der gav adgang til samme oplysninger om andre kunders indkøb som det aktuelle sikkerhedshul.

Dengang benægtede Harald Nyborg i første omgang fejlen, og efter at Computerworld Online gik ind i sagen truede den fynske koncern endda læseren med retsforfølgelse.

Gav undskyldning
Senere gav Harald Nyborg en uforbeholden undskyldning og lovede, at sikkerheden nu var i top.

- Jeg må formode, at Computerworld Online måske endnu engang vil tage sagen op, da Harald Nyborg tilsyneladende overhovedet ikke har fattet budskabet, skriver Allan Bach i en mail til Computerworld Online.

Samtidig med henvendelsen til redaktionen, sendte Allan Bach en mail til Harald Nyborg og gjorde opmærksom på fejlen.

Her blev en del af netbutikken torsdag morgen lukket af, så det ikke længere er muligt at udnytte hullet til at få adgang til ordrebekræftelserne.

Citat fra Harald Nyborgs netbutik:

"Alle de oplysninger, du giver os, behandler vi med størst mulig diskretion.

Oplysningerne bruges kun internt, og vi gør alt, hvad vi kan for at beskytte og hemmeligholde dine data.

Vi garanterer, at vi aldrig sælger, udlejer eller udlåner personlige oplysninger til anden side."

- Jeg er lige blevet opmærksom på e-mailen fra kunden og går ud fra, at vores IT-ansvarlige arbejder på sagen. Umiddelbart ligner det den samme fejl som sidst, siger økonomidirektør i Harald Nyborg-koncernen, Mogens Krammer, torsdag formiddag til Computerworld Online.

Nu vil han vurdere, om det er nødvendigt at lukke netbutikken ned i en periode, eller om fejlen kan rettes hurtigt.

- Så svært kan del vel heller ikke være, bemærker Mogens Krammer.

Mener du, at man som kunde i Harald Nyborgs netbutik kan føle sig tryg?

- Det rager ikke andre, hvad man køber hos os, men omvendt er vores produkter ikke noget, man skal skamme sig over. Alligevel er det helt utilfredsstillende, og fejlen skal rettes meget hurtigt, siger Mogens Krammer.

Læs mere om sagen på Computerworld Online senere torsdag





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler - sådan beskytter du din virksomhed

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere






Premium
Opfinderen af programmet Matematikfessor stopper fem måneder efter million-salg: “Nu tager jeg tager al min erfaring og går ud i intetheden med den”
Det populære undervisningsplatform Matematikfessor bruges af tre ud af fire elever i folkeskolen, men nu stopper opfinderen bag det populære stykke software. Foran ham venter et nyt iværksætter-eventyr
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Find den rette model til din organisation: Ny guide til outsourcing er fyldt med tips & tricks
Mængden af outsourcede it-opgaver er steget støt over de sidste 10 år. Det giver mening, for samtidig er kompleksitet og forretningens forventninger til hastighed også steget. Men outsourcing er også et strategisk valg. For skal du hyre direkte, gennem en leverandør eller skabe dit eget sourcingselskab? Og hvad er fordele - og ulemper ved hver model? Det får du en række konkrete bud på hvor 5 relationship modeller og 3 prismodeller gennemgås og evalueres.