På vej mod åbenhed i byggebranchen

Der er ikke tradition for at dele informationer i byggebranchen. Det har sinket udviklingen af IT-platforme for hele branchen, men nu er en række initiativer i gang.

Byggebranchen er på samme tid langt fremme og halter bagud, når det gælder IT. På den ene side benytter de enkelte bygherrer, arkitekter, entreprenører ofte avancerede IT-systemer i deres forskellige arbejdsopgaver.

Offentlige opgaver

Den seneste offentlige status på IT i byggesektoren er rapporten Det Digitale Byggeri, som en arbejdsgruppe nedsat af Erhvervsministeriet udsendte i oktober sidste år.

For at få gang i udviklingen af fælles standarder anbefaler denne rapport, at der udvikles IT-retningslinier for offentlige byggerier, samt at der udvikles en fælles IT-infrastruktur byggende på internationale standarder mellem byggeriets parter, og at brugen af denne forankres i branchens uddannelsessystemer.

På den anden side opstår der typisk nærmest uoverstigelige problemer, når data skal overføres fra et firma eller fra en gren af branchen til en anden.

? Vi har været længere tid om at udbrede IT i byggebranchen ? også i forhold til de øvrige nordiske lande. I Danmark har vi næsten ingen totalentreprenører. Danske byggefirmaer optræder ofte som rådgivere for bygherrerne og har ikke i samme grad som i udlandet formået at påtage sig rollen som lokomotiver for udviklingen af fælles IT-platforme for byggeriet ved at stå for de nødvendige investeringer. Til sammenligning er der i Sverige investeret 80?100 millioner kroner på dette område, siger Claus Bærentsen fra Byggesocietetets IT-udvalg, der til daglig er områdechef i det rådgivende ingeniørfirma Birch & Krogboe.

I dag er situationen, at IT-systemerne i byggeriet er opdelt efter de forskellige parter: Data kommer i ikke-konvertibel form fra bygherre, arkitekter, myndigheder. Hver gruppe har deres egne superoptimerede værktøjer.

? Og der har været en tendens til, at hver part har vogtet på deres egne data, siger Claus Bærentsen.

Flere rapporter, få resultater

Samarbejde legaliseret

Når byggeriet er bagud med at udvikle fælles platforme og standarder, skyldes det blandt andet, at lovgivningen indtil for nyligt har forhindret samarbejde mellem selskaber, som kunne komme til at konkurrere i en licitation.

Først da Licitationsloven i juni sidste år blev erstattet af Tilbudsloven, er det blevet muligt at opbygge fælles standarder samtidig med, at de vandtætte skotter bevares mellem de enkelte tilbud i en licitation.

Forholdene på IT-området i byggeriet er velbeskrevet i en række rapporter fra Erhvervsministeriet, Erhvervsfremme Styrelsen med flere. Derimod er der ikke kommet større statslige initiativer.

? Der er en række forsøg i gang, der viser, at lysten til samarbejde om fælles IT-platforme eksisterer, men endnu er værktøjerne ikke til stede, siger Claus Bærentsen.

Blandt disse forsøg er etableringen af byggeweb, der skal samle byggedata på en fælles server. Men denne platform omfatter ikke økonomistyring og tidsplanlægning.

Søges: Åbenhed
Birch & Krogboes bud på en sådan platform er et såkaldt projektrum: Et elektronisk arkiv, der er åbent for selskabets samarbejdspartnere, så de kan hente data om fælles projekter og opslagsværker om selskabets procedurer.

? Der er behov for åbenhed mellem byggeriets parter. Vi har veludbyggede hardware-net. Det er kommunikationen, der mangler, for at vi kan effektivisere den værdikæde, som byggeriet er, siger Claus Bærentsen.

Der er dog også brancheinitiativer i gang, idet der er dannet en forening, der søger at etablere teknisk fælleseje for løsninger og beskrivelser i det projekt, der går under navnet BPS (Byggeriets Planlægnings System). Her er foreløbig etableret en generel beskrivelse af en byggesag samt beskrivelser inden for beton, stål, ventilationsanlæg samt VVS.

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworld

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S