Det går stadig ned ad bakke for Netscape-browserne.
Trods nye versioner og opbakning fra grupper, der kæmper imod Microsoft-monopol, smuldrer markedsandelen væk mellem fingrene på mediefirmaet AOL Time Warner, der ejer Netscape.
Ifølge analysefirmaet WebSideStory Inc. er Netscape nu kun installeret på 3,4 procent af verdens internet-pc'er. Tallet blev for et år siden opgjort til 13 procent, og det havde endda været stabilt over en periode på 14 måneder.
Med rivalen Internet Explorer sidder Microsoft til gengæld på 96 procent af browsermarkedet, hvilket er en stigning på ni procentpoint på et år, oplyser WebSideStory.
Massiv markedsføring
- Der er sket et eller andet over de seneste 12 måneder. Hvor der markedet før var stabilt, er det nu endt med en nedadgående spiral for Netscape, siger Geoff Johnston, underdirektør i WebSideStory.
En af årsagerne menes at være lanceringen af Microsoft Internet Explorer version 6, der straks gjorde indhug i Netscapes del af markedet.
Det skyldes massiv markedsføring fra Microsofts side og det fortrin, at Internet Explorer hører tæt sammen med Windows-styresystemet.
Desuden beskyldes Netscape for ikke være hurtig nok med nye versioner af browseren, selvom firmaet i maj frigav en tidlig version af Netscape 7.0-browseren.
Herhjemme tog Jubii tidligere på året konsekvensen af den dalende Netscape-markedsandel - kun omkring en procent af brugerne havde Netscape - og ville ikke længere understøtte Netscape i sine tjenester.