Forbrugere, der ikke holder et vågent øje med deres telefonregninger, kan bruge hundredvis af kroner på fejlagtige opkrævninger, skriver Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev.
Klager til Forbrugerinformationens rådgivning viser, at det bugner med fejl i ofte uforståelige regninger fra teleselskaberne.
- Teleselskaberne er åbenbart så forhippede på at skaffe sig kunder, at hverken deres regnskabsafdelinger eller tekniske faciliteter kan følge ordentligt med, siger Inge Norus, der leder Forbrugerinformationen rådgivningsteam.
Fejlene omhandler ofte forkerte poster eller flytninger, saldoordninger eller spærringer, som telefonselskabet ikke har registreret.
Når der sker fejl fra selskabernes side, er det vanskeligt at få dem rettet. Og selv om forbrugeren gør indsigelse mod en regning, kan selskabet godt finde på at lukke telefonen. Når den skal åbnes igen, koster det 200 kroner, oplyser Forbrugerinformationen.
- Det presser folk til at betale, uanset om de mener, at de har ret. For man kan ikke undvære sin telefon ret længe. Og det kan være svært at trænge igennem til selskabet, siger Inge Norus.
| Tjek selv din telefonregning
? Virker de spærringer og den saldokontrol, du har bestilt? Kilde: Forbrugerinformationen |
Relevant link: