Nyttigt værktøj til online-markedsføring

BOGANMELDELSE: E-kampagnen er en glimrende opslagsbog, der gennemgår stort set alt, som har med markedsføring på internet at gøre. Interaktionen med læserne har ført til talrige eksempler fra virkelighedens verden.

Der er bestemt skrevet gode bøger om markedsføring på nettet før.

Men mange er amerikanske og tager udgangspunkt i amerikanske eksempler, og få er udformet som regulære håndbøger, der behandler emnet fra A-Z.

Nu er der udkommet en dansk udgave af slagsen, og forfatteren, marketingmanden Mads Ellegaard, er sluppet rigtig godt fra den.

Formålet er at klæde firmaets marketingansvarlige på, så de kender til internettets muligheder og faldgruber, når det skal bruges til reklame.

Bogen er med sine 347 sider næsten udtømmende og behandler alverdens begreber og metoder inden for online-markedsføringen.

Bogens skriveproces har været utraditionel, fordi Mads Ellegaard halvvejs i forløbet lagde kladden (eller beta-versionen, om man vil) ud på sin hjemmeside til fri gennemlæsning.

Læsere, der kom med konstruktive bidrag til bogen, blev belønnet med en flaske whisky, og det tilbud faldt mange for.

Mads Ellegaard og Torben Lundsgaard:

E-kampagnen - fra strategi og medievalg til effektmåling

ISBN 87-988625-0-2
347 sider, kr. 348,-
Er udkommet.
Kan købes her

Derfor kan forfatteren krydre bogens tommelfingerregler om online-markedsføring med snesevis af konkrete eksempler.

Det hjælper klart på forståelsen, når afsnittet om "Segmentering efter tid" tager udgangspunkt i et eksempel, hvor Jobzonen har vist forskellige bannerannoncer afhængig af tidspunktet på døgnet:

"Kan du få et job, hvor du kan sove længe?" eller "Kan du få et job uden overarbejde?" spørger Jobzonen i bannerne, der er poppet op på netaviserne henholdsvis om morgenen og om aftenen.

Et helt afsnit tager udgangspunkt i Jubii-portalens succesfulde Quizshow, der blev vidt udbredt i løbet af kort tid ved hjælp af korrekt brug af virusmarkedsføring.

Først quizzede Jubiis egne medarbejdere løs og indbød alle, de kendte, til at deltage i quizzen, hvor det netop handler om at udfordre venner og bekendte i en dyst på paratviden. På den måde blev kredsen af quiz-spillere hurtigt større - som en godartet virus - og antallet af sidevisninger hos Jubii eksploderede.

Man er ikke i tvivl om, at E-kampagnen også skal bruges til at markedsføre forfatterens eget konsulentfirma, 1to1 Internet Marketing.

Men Mads Ellegaard overskrider ikke den hårfine grænse, der kunne få betalende bogkøbere til at føle sig indfanget i Ellegaards eget marketing-stunt. I bogen nævner han ganske vist sit eget firma som et eksempel på, hvor man kan hente ekstern hjælp til at tilrettelægge kampagner på nettet, og læseren løfter automatisk øjenbrynene - og så heller ikke mere.

Det er ikke anderledes, end når softwarefirmaet Software AG skriver tykke (og indsigtsfulde) bøger om XML, som netop er et af firmaets egne kernekompetencer. Uden sammenligning i øvrigt.

Formålet med E-kampagnen har åbenlyst været at skrive en ikke-teknisk og jordnær guide til online-markedsføring, og det projekt er lykkedes.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Roskilde Universitet

    IT-Infrastruktur systemadministrator

    Region Sjælland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job