WLANs skal vokse nedefra

Europæerne skal snart vågne op og se mulighederne i de trådløse netværk, mener en dansk forsker. Det ideelle var en kultur, hvor alle havde adgang til hinandens trådløse netværk. Den model vinder frem i USA.

Teleselskaber og internetudbydere har ingen interesse i at skabe mere konkurrence på deres egne produkter, så forbrugerne må selv tage initiativet, hvis trådløse lokalnet, WLAN, skal blive til noget stort.

Det mener lektor Jan Damsgaard fra Aalborg Universitet, der er en af de få universitetsfolk, der forsker i udbredelsen af WLAN.

Han frygter, at Europa sætter sig selv helt ud af spillet med vores mobiltelefoner, der trods alt ikke foreløbig bringer os i nærheden af de datahastigheder, nutidens lokalnetværk kan præstere.

- Amerikanerne bruger ikke mobiltelefonerne så meget. I stedet slæber de rundt på bærbare pc'er, der er online hele tiden, siger Jan Damsgaard, der sidste år arbejdede på et amerikansk universitet.

Der noterede han sig også, at amerikanernes adfærd mere går på selv at køre fra sted til sted, hvor de ønsker netadgang. Europæerne vil gerne være mobile undervejs, og det taler for at bruge mobiltelefonerne, der trods alt har dækning stort set overalt.

Der kan WLAN kun konkurrere, hvis alle installerer udstyret og stiller det til rådighed for andre.

Bliv selv internetudbyder

Det amerikanske firma Sputnik arbejder netop på at udvikle open source software, der gør enhver, der har en bærbar pc, et 802.11b trådløst netværkskort og en bredbåndsadgang til en mini-internetudbyder.

På amerikansk bliver det til micro-WISP (wireless internet service provider).

I USA findes der dog også internetudbydere, der alene satser på at levere trådløse internetforbindelser til kunderne.

Ét selskab bestemmer selv, hvor det har lyst til at opsætte antenner til WLAN, og tager så imod kunder i det område. Et andet selskab tager imod bestillinger fra kunder, installerer udstyret og opfordrer bagefter kunden til at åbne sit netværk for offentligheden - og dele indtægterne i porten.

- Vi skal ikke regne med, at de europæiske teleselskaber tilbyder det samme, i hvert fald ikke på deres hjemmemarkeder. Til gengæld går de på hugst hos hinanden, lige som når Deutsche Telecom indgår alliance med Starbucks (amerikanske kaffekæde, red.) om WLAN, siger Jan Damsgaard.

Skal private og virksomheder begynde at lege trådløse internetudbydere, kræver det imidlertid nogle spilleregler, som alle helst skal overholde.

Sikkerhedsspørgsmålet vejer tungt, når beslutningstagerne i dag skal tage stilling for eller imod WLAN, og det kræver stor tillid til systemet, hvis man skal åbne sine antenner for fremmede.

Koen der græsser

Jan Damsgaard bruger eksemplet med landsbyerne, der i gamle dage havde en fælles mark, hvor hver landmand kunne sende et par køer til græsning.

- Hvis hver eneste landmand hele tiden tænkte, at han da lige kunne sende en ko mere til græsning, så ville marken til sidst blive dårlige og køerne ville dø af sult, siger Jan Damsgaard.

Det samme fænomen truer de trådløse netværk, hvis ikke brugerne holder selvjustits og hjælper hinanden med ikke at misbruge de tilgængelige WLAN.

- Så går det fælles gode til. Men i virkeligheden er udviklingen af open source programmer et frisk eksempel på, at folk har forståelse for, hvordan et fælles gode fungerer, siger Jan Damsgaard.

Overført til WLAN åbner det mulighed for, at et landsdækkende netværk af trådløse dataforbindelser bliver skabt decentralt, nedefra, af brugerne.

Jan Damsgaard skriver i øjeblikket sammen med amerikanske kolleger på en rapport, der skal afdække truslerne mod et WLAN, der står åbent for fællesskabet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S