Dit ansigt fortæller, hvilken sko du vil have

Som optakt til OL i London 2012 vil Adidas åbne ny konceptbutik i den engelske hovedstad med ansigtsgenkendelse, der bestemmer køn og alder.

Artikel top billede

Marketing-gimmick eller smart teknologi-anvendelse?

Det er nok for tidligt at vurdere, men den mere intelligente videoovervågning bliver nu også tilbudt som et servicetilbud til forbrugerne.

Konkret ved at Adidas vil anvende intelligent videoovervågning til at bestemme en kundes alder og køn og derefter præsentere en række produkter, der passer til kunden.

Det skriver The Sunday Times, der beretter, at Adidas vil åbne en konceptbutik i London i starten af det nye år. 

Det har gennem mange år været muligt at bestemme en persons køn og humør ved hjælp af videokameraer og et tilhørende softwareprogram, der analyserer videostrømmen.

Adidas-systemet kan aflæse en kunde på omkring seks-syv meters afstand og anvender oplysninger om højde, næselængde, afstand mellem øjnene og hårlængde til at bestemme køn og alder.

Baseret på det vil en stor skærm præsentere forskellige relevante produkter. Dog vil en tredjedel af produkterne være tilfældigt udvalgt, ifølge The Sunday Times for at undgå, at kunden føler sig manipuleret.  

Det forlyder ikke, om systemet automatisk kan bestemme skostørrrelsen alene ved at analysere ansigtet.

Ej heller, om det ikke er nemmere at spørge kunden, hvad vedkommende er interesseret i.

Ansigtsgenkendelses-softwaren vil blive prøvekørt i butikker i USA og Storbritannien. The Sunday Times nævner også, at levnedsmiddelfabrikanten Kraft er i gang med lignende eksperimenter.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef til stor applikationstransformation i Forsvaret

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse