TDC-butikker dropper Nokia-telefon

OPDATERET: TDC's telebutikker har taget Nokias highend-mobiltelefon, 8310, ud af sortimentet. Telefonen er fyldt med alle mulige fejl, og det har syv softwareopdateringer ikke ændret på.

Opdateret med kommentar fra Nokia.

Teleselskabet TDC's 63 telebutikker over hele landet har fjernet en ellers meget populær Nokia-mobiltelefon fra sortimentet.

Nokia 8310-modellen, der koster over 3.000 kroner og rummer detaljer som GPRS-data og FM-radio, er så smækfyldt med fejl, at TDC-butikkerne ikke længere vil lægge navn til den.

- Vi bliver gidsler mellem vores kunder og en mobilproducent, der ikke mener at have nogle fejl i sine produkter, siger indkøbschef Martin Lassen, Tele Danmark Butik.

Derfor nægter butikkerne at købe flere 8310-modeller hjem til kunderne, selvom efterspørgslen er stor:

- Men vi har set for mange kunder komme tilbage til butikkerne med den telefon, siger Martin Lassen.

Problemerne ligger i softwaren, og Martin Lassen kan ikke pege på én eller to fejl. Der er flere problemer, som opstår periodisk og for eksempel kan betyde, at telefonen pludselig slukker af sig selv.

Erkender ikke fejl

Nokia har frigivet otte software-opdateringer til Nokia 8310, men efter at version nummer syv stadig var ramt af fejl, sagde Martin Lassen stop.

- Nu har vi valgt den fra, simpelthen for at statuere et eksempel over for Nokia. Problemet er, at det er så svært at få Nokia til at erkende fejlene. De siger i stedet, at det er vores SIM-kort, der fejler noget, og det er helt hen i vejret, siger Martin Lassen.

Han er klar over, at det kan koste kunder at sige nej til Nokia-produkter. Trods medarbejdernes advarsler imod telefon-modellen, insisterer mange kunder alligevel på at forlade butikken med en Nokia 8310 i hånden.

- Nokia er så stærk en mærkevare, at denne beslutning får konsekvenser for vores salg, indrømmer Martin Lassen.

Nokia vil heller ikke over for Computerworld Online tale om ekstraordinære fejl i 8310-modellen:

- Fejlfrekvensen på Nokia 8310 er ikke højere, end hvad der er normalt for vores produkter. Vi forhandler i øjeblikket med Tele Danmark for at løse de oplevede problemer, siger informationschef i Nokia Mobile Phones, Nilla Peterson.

Den finske koncern har tidligere fået kritik for ikke at indrømme fejl i mobiltelefonerne. I april måtte Nokia bide i det sure æble og indrømme fejl i en mindre produktion af mobiltelefoner.

Imens talte især tyske medier højt om "generelle kvalitetsproblemer" hos det finske varemærke.

Relevant link:

Nokia 8310

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S