DanID står til bod for kæmpe NemID-nedbrud

DanID risikerer at skulle betale bod for det timelange NemID-nedbrud i sidste uge.

Artikel top billede

Læs også:

Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde

DanID betaler dyre lærepenge hver eneste måned

Den 1. september 2011 bød på det hidtil værste nedbrud for NemID.

Ifølge Nets, der ejer NemID-firmaet DanID, varede nedbruddet fra lidt i halv syv om morgenen til klokken 09:40.

Et nedbrud af den varighed er nok til, at DanID overskrider løftet om en oppetid på 99,9 procent.

Dermed står selskabet til at blive tildelt en bod.

"I kontrakten har vi en model for, hvordan sådan noget skal håndteres," forklarer Palle H. Sørensen, der er centerleder i IT- og Telestyrelsen.

Han forklarer, at DanID umiddelbart står til en bod, men at oppetiderne kun udgør en del af de ting, der måles på.

Kundesupport og svartider er andre parametre, der spiller ind, når det hver måned vurderes, om DanID lever op til kontrakten.

"Det bliver regnet sammen til et indeks, som så udløser en nedsættelse i driftsbetalingen. Men de eksakte beløb har vi ikke endnu."

Afventer detaljeret rapport

Når NemID rammes af nedbrud, modtager Palle H. Sørensen altid en SMS få minutter efter, nedbruddet er registreret.

Derefter oplyser han sit baggland om situationen - og holdes samtidig løbende informeret om status via emails fra DanID.

"Det er også fast rutine, at vi får en redegørelse omkring årsagen. Vi vil gerne vide, hvad årsagen er, og om der kan gøres noget, så samme fejl ikke gentager sig," fortæller Palle H. Sørensen, der nu afventer denne redegørelse fra DanID.

En serie nedbrud i 2010 resulterede i, at DanID skulle stå skoleret over for IT- og Telestyrelsen med en redegørelse om driftsstabiliteten.

Selskabet skulle også flere gange betale bod til Staten for ikke at overholde oppetider eller svartider eller support på NemID.

2011 har imidlertid budt på NemID-oppetider, der levede op til kontrakten, forklarer Palle H. Sørensen.

"Fra januar og til juli har de haft en pæn drift. Der er så andre forhold, der spiller ind - eksempelvis har supporten ikke altid levet op til det, der står i kontrakten," siger han.

Læs også:

Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde

DanID betaler dyre lærepenge hver eneste måned

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S