Artikel top billede

Derfor vinder open source-firmaer ikke store ordrer

Den danske open source-branche er selv ude om, at open source ikke for alvor er brudt igennem lydmuren. Formanden for foreningen skælder ud på sine egne medlemmer.

Interview: "Vi har nogle produkter, som er gode, men vi kan ikke finde ud af at sælge dem på en effektiv måde."

Så kontant er analysen fra open source-branchens formand, Martin von Haller Grønbæk, når han skal forklare, hvorfor open source-leverandørerne (OSL) ikke brager frem som kodetastere på de store it-projekter.

Han ser nogle fundamentale problemer i branchen, der betyder, at produkterne ikke bliver så udbredt, som potentialet tillader, og samtidig mener han ikke, at der er en løsning i syne.

Hvorfor slår open source-produkterne ikke for alvor igennem i de store it-løsninger?

"Det skyldes den struktur, som open source-virksomhederne er bygget op omkring. De er alle små virksomheder, der hver især er gode til det, de laver, men ikke har noget ønske om at vokse sig større."

"Som formand for OSL ønsker jeg så meget open source-kode som overhovedet mulig, men for at være med på de store offentlige eller private projekter, skal leverandørerne også have en vis størrelse. Sådanne virksomheder er der ikke i Danmark, og der er heller ikke optræk til, at de kommer."

"Derfor diskvalificerer open source-folket sig selv, når de store projekter udbydes."

Kan en forklaring på den manglende open source-kode være, at de store firmaer ikke ønsker åben kode?

"Det mener jeg slet ikke er tilfældet, tværtimod. I dag har alle virksomheder en open source-strategi." 

Er open source-leverandørerne for dårlige til at få varen solgt?

"Nej, det er ikke det, der er problemet. Leverandørerne har faktisk ganske god vind i sejlene." 

Problemet er, at der ikke er vilje til at skabe store virksomheder, som der er behov for at ekspandere og derved give open source det afgørende gennembrud i det danske samfund." 

"Lidt karikeret kan man sammenligne det med, at den lille husmand, der har sine tre grise, klarer sig ganske godt med det og ikke kan se noget formål med at udvide bestanden ud fra filosofien: 'Det går jo godt, og jeg kan selv bestemme.' 
Open source-leverandørerne er alt for fragmenterede. Der er mange gode og veldrevne firmaer, men de er bare for små."

Bliver de ikke taget alvorligt på grund af størrelsen?

"Jo, men kun i projekter, der matcher størrelsen på open source-virksomheden. De kommer slet ikke på banen i de store projekter. Man skal have en vis størrelse for at være med her." 

"I Danmark mangler vi et open source-lokomotiv, der for alvor kan få branchen op i gear. Det behøver ikke være en ren open source-virksomhed, men en virksomhed med en solid vinkel på den åbne kode. Det ville også have en gavnlig effekt på de mindre virksomheder i branchen.
Men det findes bare ikke."

Hvorfor er der en holdning om, at småt er godt?

"Det er lysten, der mangler, selv om det ville give en kraftig værdiforøgelse for både virksomhederne og drive hele branchen.
Hvis tre eller fire af de open source-virksomheder, der findes i Danmark, slog sig sammen, ville de få en kritisk masse, som ville gøre dem parate til at byde ind på de største projekter." 

"Med risiko for ikke at blive genvalgt som formand til OSL næste gang, tør jeg godt sige, at vi har en digital husmands-indstilling blandt open source-leverandørerne."

Er der en løsning på problemet?

"Der er tre måder, som kunne bringe open source videre." 

"Enten kunne nogle firmaer se lyset, slå sig sammen og skabe en solid spiller bygget op af branchen selv. Den løsning er absolut at foretrække." 

"Man kunne eksempelvis lære af web-bureauerne, der i slutningen af 90'erne blomstrede op alle vegne. Det gik fint i en kort periode, men de fik først for alvor plads til at blive gode, efter at branchen konsoliderede sig." 

"En anden mulighed er, at der kommer en person med nogle investeringspenge, der kan drive leverandørerne til at skabe et fælles projekt i form af opkøb." 

"Sidste mulighed er, at der kommer et udenlandsk firma, som slår sig ned i Danmark, køber de eksisterende virksomheder op og løber med markedet, hvilket ville være en rigtig ærgerlig løsning."

Er der noget tegn på, at en konsolidering er ved at finde sted?

"Nej, det kan jeg ikke få øje på."

Læs mere om opgøret i OSL i fredagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere