Artikel top billede

Bent Hansen mener, at sundhedsministeren lider af en erindringsforskydning, når han tager æren for 2013-målet.

Regionsformand: Løkke sendte EPJ i grøften

Regionernes formand, socialdemokraten Bent Hansen, beskylder Lars Løkke for at bære en stor del af ansvaret for EPJ-skandalen.

Formanden for Danske Regioner, Bent Hansen, afviser blankt, at regionerne skulle have sovet i EPJ-timen.

Tværtimod mener han, at den tidligere sundhedsminister og nuværende statsminister, Lars Løkke Rasmussen, bærer en stor del af ansvaret.

"Da Lars Løkke Rasmussen satte sig i spidsen for EPJ-udviklingen i 2006, efter det statslige G-EPJ-forsøg var mislykkedes, gik processen i stå," siger Bent Hansen.

Bent Hansen peger på, at sundhedsministerens opfindelse, EPJ-organisationen SDSD (Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark), døde efter fire år på grund af manglende resultater.

"Det virkede heller ikke," fortæller Bent Hansen.

Æren for 2013-mål

Faktisk er det regionerne, der efter de mange års dødvande med G-EPJ og SDSD nu endelig sørger for, at vi får sammenhængende EPJ-systemer i Danmark i 2013, mener Bent Hansen.

Han har ikke meget til overs for den nuværende sundhedsminister, Bertel Haarder, som fortæller, at han har sørget for, at Danmark har fået 2013-målet.

"Bertel Haarder må være ramt af erindringsforskydning. Eller også må han være fejlinformeret i sit ministerium om, at han har æren for det," siger Bent Hansen.

Regionsformanden forklarer, at aftalen og målene er indgået mellem regionerne.

Selvom EPJ-udviklingen halter, så er it-udviklingen på mange andre it-områder førende i verden, påpeger Bent Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere